Bokrecensioner: Något du inte får missa!

City of bones.. det enda jag kan tänka är: Varför läste jag inte den här boken tidigare? Är så besviken på mig själv för jag har verkligen missat något riktigt riktigt bra. Många Dark-Romance böcker utspelar sig i småstäder och det gillar jag. Men City of bones utspelar sig i New York, med mystiska nattklubbar, mörka gränder och faror som lurar överallt. När huvudpersonen Clary är på sin favoritklubb blir hon vittne till ett mord som begåtts av tre tonåringar. De säger sig vara Shadowhunters (Demonjägare säger jag på Svenska) och den dödade mannen en Demon. Först vill Clary inte tro dem, och det blir inte bättre av att en av killarna, Jace hela tiden söker upp henne. Men när Clarys mamma plötsligt försvinner tvingas hon samarbeta med demonjägarna i jakten på att hitta henne. Gamla hemligheter kommer upp till ytan som får Clary att undra vem hon egentligen är. Varför är demonerna intresserade av en människa som hennes mamma? Och hur kommer det sig att Clairy kan se denna värld som är osynlig för vanliga människor? En helt ny värld öppnar sig för henne…

Den här är bra, riktigt bra. Farlig, läcker, spännande och på sina ställen väldigt rolig. Men mest av allt gillar jag världen. De olika städerna, City of glas, City of bones…(som böckerna är döpta efter). Här finns alla väsen, varulvar, vampyrer, demoner… Alla är en del av den värld vi människor inte kan se. Storyn tyckte jag var en blandning av Star Wars, Harry Potter och klassisk Dark-Romance. Nej, det är inga rymdskepp här men intrigerna mellan huvudkarraktärerna gav mig starka Star Wars vibbar. Och den onda Valentine påminde mig väldigt mycket om Voldermort.

City of bones är helt klart bland det bästa jag läst inom Dark-Romance genren och det vore synd om den inte blev översatt. Missa den inte, det är det bästa rådet jag kan ge er!
 De andra delarna i trilogin:

Skrivet av Elin