Bokrecensioner: My Life Next Door av Huntley Fitzpatrick

Författare: Huntley Fitzpatrick
Antal sidor: 394
Förlag: SPEAK (A Penguin Random House Company)
Du kan lÀsa mer om boken / köpa den hÀr: Adlibris, Bokus eller CDON

“The Garretts Were forbidden from the start.
But that’s not why they were important.”

Handling (frÄn Goodreads): The Garretts are everything the Reeds are not. Loud, messy, affectionate. And every day from her rooftop perch, Samantha Reed wishes she was one of them . . . until one summer evening, Jase Garrett climbs up next to her and changes everything.
As the two fall fiercely for each other, stumbling through the awkwardness and awesomeness of first love, Jase’s family embraces Samantha – even as she keeps him a secret from her own. Then something unthinkable happens, and the bottom drops out of Samantha’s world. She’s suddenly faced with an impossible decision. Which perfect family will save her? Or is it time she saved herself?

Vad tycker jag: Först och frĂ€mst kan jag bara fĂ„ nĂ€mna hur otroligt vackert och somrigt omslaget till den hĂ€r boken Ă€r? Älskar det verkligen, helt klart ett plus med den hĂ€r boken.
I vilket fall som helst: jag gillade My Life Next Door. Det var mysig, somrig (som omslaget hehe) och romantisk. KaraktĂ€rerna kĂ€ndes alla vĂ€ldigt vĂ€lbyggda och passade bra in i historien – och sĂ„ mĂ„nga av dem förĂ€lskade jag mig dessutom i. Samantha, Jase, George, Mr och Mrs Garrett, och Tim för att nĂ€mna nĂ„gra. Jag vet inte, hela stĂ€mningen och atmosfĂ€ren med den hĂ€r boken kĂ€nns bara rĂ€tt och Ă€r lĂ€tt att kĂ€nna sig hemma i.
Sen mÄste jag erkÀnna att den hÀr boken ibland ocksÄ kÀnns lite lÄngdragen och seg. Inte sÄ att man tappar intresset, men sÄ att 400 sidor kÀnns lite mycket att ta sig igenom. Inte alltid sÄ att sidorna flög förbi direkt. Men av nÄgon anledning kÀnns det inte som om det gör sÄ mycket nÀr det gÀller den hÀr boken. Den Àr inte fartfyllda, det Àr inte action eller spÀnning pÄ top. Det Àr vÀnskap, solsken, familjedrama och förÀlskelse. En mysig bok att drömma sig bort med i hÀngmattan eller pÄ stranden. En enkel romantisk berÀttelse.
Fast, okej, nej. Inte bara enkel. Det hÀr Àr till stora delar en hyfsat lÀttsam bok. Den Àr intre direkt tung. Men den tar upp lite större Àmnen ocksÄ. Det Àr inte bara Äh-sÄ-fantastisk-förÀlskelse-drama, utan dÀr finns ocksÄ kompisen som missbrukar, den frÄnvarande mamman, frÄgorna om var grÀnsen gÄr emellan vad som Àr rÀtt och fel, vad man gör nÀr sin egen familj vÀnder sig emot en. Hur det Àr att vara en stor familj dÀr tillgÄngarna inte alltid rÀcker till, hur förutfattade meningar ibland Àr sÄ otroligt lÄngt ifrÄn sanningen och vilken pÄverkan kÀrlek har.
Men först och frĂ€mst var det hĂ€r sjĂ€lvklart Ă€ndĂ„ en drömsk tonĂ„rsromans. Och jag Ă€lskade den. Älskade Jase och Samantha, Ă€lskade hur de var emot varandra, hur de liksom vĂ€xte in i relationen. Dessutom tog det inte förevigt innan de insĂ„g att de faktiskt kĂ€nde nĂ„got för varandra! Man fick liksom följa dem i deras relation medan de fortsatte att falla för varandra, och inte bara det dĂ€r eviga dramat om hur tvĂ„ personer lĂ„ngsamt börjar bli vĂ€nner och sen inser att det Ă€r nĂ„got mer och sen i slutet sĂ„ blir de tillsammans eller erkĂ€nner sina kĂ€nslor. Det kĂ€ndes lite uppfriskande och mysigt. Ännu en grej jag mĂ„ste nĂ€mna, som jag inte Ă€r sĂ„ nöjd med, Ă€r slutet. Det var bra, bara alldeles för öppet för min smak. En hel del lĂ€mnades obesvarat, boken kĂ€ndes liksom inte helt avslutad. StĂ€mningsfullt dock och pĂ„ sĂ€tt och vis passande, bara vĂ€ldigt öppet.
Sammanfattningsvis Àr My Life Next Door en mysig och somrig bok, med mycket liv, glÀdje och kÀnslor. Rekommenderar till all som, sÄhÀr emot mitten av Augusti, vill ha lite mer intressant och mysig sommarlÀsning. Eller till alla som vill ha en vacker kÀrlekshistoria. Eller bara romantik (den hÀr boken skriker romantik).

Betyg: 7 av 10

Har ni sjÀlva lÀst nÄgot av Huntley Fitzpatrick? Vet att hon kommit ut med minst en annan bok, What I Thought Was True, nÄgon som lÀst den? Hur som helst, dela gÀrna med er av era tankar!
Kram