Bokrecensioner: Jag tror jag bor kvar i boken

Sarah Dessensjukan börjar spridas bland oss svenska boklÀsare. Hennes senaste bok, Along for a ride som nyligen kom ut pÄ svenska med titeln mycket mer Àn sÄ blev pÄ en gÄng min favoritbok av författaren. Hennes namn börjar dyka upp pÄ alla möjliga bokbloggar och Àven i mÄnga andra boksammanhang. LÀs mer Sarah Dessen sÀger jag bara!

I Mycket mer Àn sÄ Àr huvudpersonen, unga Auden, en ambitiös och studieinriktad tjej. Hennes förÀldrar undervisar pÄ ett universitet och Àr bÄda författare. Men efter deras skilsmÀssa har Auden inte kunnat sova pÄ nÀtterna. IstÀllet sitter hon och pluggar pÄ nÄgot café tills solen gÄr upp. Sommaren innan college ska Auden bo hos sin pappa och hans nya fru i en liten kuststad. Hon tar ett sommarjobb och fÄr för första gÄngen i hennes liv vÀnner. Auden som aldrig var flickan som lekte pÄ rasterna eller gick pÄ skolbalen pÄ high school inser hur mycket hon missat under sin uppvÀxt. Hon trÀffar ocksÄ Eli, en ensam varg som inte kan förlÄta sig sjÀlv för hans bÀsta vÀns död, som inte heller kan sova om nÀtterna. Medan alla sover börjar de ge sig ut pÄ Àventyr dÀr allt kan hÀnda och Auden fÄr pÄ nÄgot sÀtt en chans att ta igen allt hon missat.

Dessens böcker Ă€r den sorten man blir helt fast i och inte kan slĂ€ppa förrĂ€n sista sidan har lĂ€sts ut och sedan om. Jag gillar att det alltid finns nĂ„got i hennes böcker som man kĂ€nner igen sig i, det mĂ„ste det nĂ€stan finnas i den hĂ€r typen av ungdomsböcker. Men jag vill Ă€ta upp hela Mycket mer Ă€n sĂ„. Jag Ă€lskar handligen med stort Ă„. Jag Ă€skar dialogerna, karaktĂ€rerna och Audens sömnlösa nĂ€tter. Finns det nĂ„got jag inte Ă€lskar? Jo, kanske hennes förĂ€ldrar. Precis som Auden blev jag helt tokig pĂ„ dem och precis som Auden började jag förstĂ„ dem nĂ€r boken nĂ€rmade sig sitt slut. Man ska bli förbannad pĂ„ förĂ€ldrar och det Ă€r skickligt av Dessen att fĂ„ mig att bli förbannad pĂ„ nĂ„gon annans. Jag Ă€r fortfarande kvar pĂ„ Colbys gator och jag kommer kanske vara kvar dĂ€r ett tag, det kommer vara svĂ„rt att ta sig ut ur sidorna den gula pĂ€rmen döljer.
Jag har tidigare recenserat This Lullaby och Dreamland hĂ€r pĂ„ bloggen.
Nu ser jag fram emot att fĂ„ lĂ€sa The truth about forever och Lock and key som jag köpte i England.
Skrivet av Elin Kategorier: 14-14+Elins FavoriterKĂ€rlekSommarVĂ€nskap