Bokrecensioner: Genuine Fraud av E. Lockhart

Jule is a fighter, a social chameleon, and an athlete.
An intense friendship. A disappearance. A murder, or maybe two.
A bad romance, or maybe three.
Blunt objects, disguises, blood, and chocolate. The American dream, superheroes, spies and villains.
A girl who refuses to give people what they want from her.
A girl who refuses to be the person she once was.

Omdöme: Om ni har följt den hÀr bloggen ett tag har ni nog mÀrkt att E. Lockhart Àr en av mina absoluta favoritförfattare. We Were Liars Àr utan tvekan en av de bÀsta böckerna jag lÀst, och dÀrför kastade jag mig sjÀlvklart över Genuine Fraud nÀr den kom ut, redo att bli trollbunden av Lockharts vackra sprÄk och fenomenala historieberÀttande Ànnu en gÄng.

LĂ„t mig börja med att sĂ€ga detta: Genuine Fraud var definitivt ingen We Were Liars. Det behöver inte nödvĂ€ndigtvis betyda att den var sĂ€mre – det beror fullstĂ€ndigt pĂ„ vad man Ă€r ute efter – men i mina ögon var Genuine Fraud helt klart inte pĂ„ samma nivĂ„. Sen kan jag tycka att det kanske Ă€r en aning orĂ€ttvist att jĂ€mföra dem dĂ„ de Ă€r helt olika typer av böcker, Ă€ven om bĂ„da Ă€r mystiska och unika pĂ„ sitt eget rĂ€tt. We Were Liars var poetisk och tragiskt vacker medan Genuine Fraud Ă€r djĂ€rv och gĂ„tfull.

Varför Genuine Fraud gjorde mig besviken beror troligen just pÄ att jag jÀmförde dem, pÄ att jag förvÀntade mig en bok mer lik We Were Liars. En episk historia om kÀrlek, uppoffring och vÀnskap berÀttad med ett mÄlande vackert sprÄk som fÄr det att knyta sig i magen pÄ en. IstÀllet fick jag en berÀttelse om en tjej pÄ flykt. En tjej vi redan frÄn början vet att vi inte riktigt kan lita pÄ nÀr hon sedan tar med oss bak i tiden genom en mörk historia om bedrÀgeri och ensamhet. Det hÀr betyder dock inte att Genuine Fraud var dÄlig, för det var den inte.

Genuine Fraud var framförallt en intressant bok. Inte sÄ spÀnnande som jag kanske förvÀntat mig, men intressant. Det var intressant att fÄ följa handlingen baklÀnges, intressant att fÄ smÄ detaljer och ett par kapitel senare inse varför de var relevanta. Att lÀsa nÄgot och sedan plötsligt inse hur det hÀnger samman med vad man lÀste för ett tiotal sidor sedan och dra efter andan och börja blÀddra tillbaka i boken för att se om man faktiskt minns allt rÀtt. Det var ocksÄ vÀldigt intressant att fÄ uppleva berÀttelsen frÄn en karaktÀrs ögon dÀr man inte hade en aning om man faktiskt kunde lite pÄ karaktÀren i frÄga eller inte. Jule Àr en spÀnnande karaktÀr pÄ det sÀttet att vi till en början inte visste om hon var offret eller inte. Vi visste inte om hon var god eller ond, om vi kunde lita pÄ henne eller inte. I vissa stunder sympatiserade vi med henne, i andra absolut inte.

Jag ger boken det hÀr: Det Àr en av de mest unikt skriven och intressant upplagda böcker jag lÀst. Definitivt pluspoÀng för det.

E. Lockhart Ă€r en otroligt duktig författare, jag hĂ„ller fast vid det, trots att det var mycket som gjorde mig besviken med Genuine Fraud. Bland annat hade jag hoppats pĂ„ ett lite mer poetiskt sprĂ„k, definitivt mer kĂ€rlek (Ă€ven om jag snabbt insĂ„g att Genuine Fraud inte Ă€r en kĂ€rleksberĂ€ttelse) och till och med en större plottwist. Absolut, det fanns en hel del vĂ€ndningar jag inte sĂ„g komma, och slutet var pĂ„ sĂ€tt och vis ovĂ€ntat – men de kĂ€ndes ocksĂ„ lite bleka. Boken kretsar kring ett mord och sjĂ€lva anledningarna till mordet kĂ€ndes liksom inte fullt rimlig. I min Ă„sikt kunde en sĂ„ mycket mer realistisk men Ă€ndĂ„ mer chockande historia hade kunnat byggas upp. Nu kĂ€nns allt mest som en rad sammantrĂ€ffanden som bara rĂ„kar ske pĂ„ rad och skapa nĂ„gon slags domino-effekt. Jag vet inte, jag hade nog bara önskat att allt varit mer uttĂ€nkt pĂ„ det dĂ€r genialiska sĂ€ttet som Lockhart chockade oss med i We Were Liars. Och sĂ„ Ă€r jag tillbaka dĂ€r igen, jĂ€mför tvĂ„ böcker som kanske inte förtjĂ€nar att bli jĂ€mförda. Genuine Fraud var bra, men den sorgliga sanningen Ă€r nog den att med en sĂ„dan kĂ€ftsmĂ€ll till föregĂ„ngare som We Were Liars kommer Genuine Fraud troligtvis alltid hamna i skuggan.

Sammanfattning: Min recension lÄter ganska sÄ negativ, och det Àr inte helt meningen för jag tyckte om Genuine Fraud i det stora hela. För mig blev boken nÄgot av en besvikelse eftersom E. Lockhart Àr en författare jag har skyhöga förvÀntningar pÄ, men den var ÀndÄ intressant och spÀnnande att lÀsa. Gillar du thrillers tycker jag definitivt detta Àr en bok du borde kolla in eftersom den Àr skriven pÄ ett sÄdant annorlunda sÀtt. SÄ lÀnge man inte förvÀntar sig en ny We Were Liars, borde man definitivt kunna njuta av det annorlunda mysteriet som Àr Genuine Fraud

Vad tycker ni sjÀlva om Genuine Fraud och E. Lockhart som författare? Har ni nÄgra tips pÄ andra psykologiska thrillers fÄr ni supergÀrna tipsa om dem i kommentarerna!

Ha det gott!