Bokrecensioner: Extra i tidningen

Svenska Dagbladets kulturdel skriver var fjĂ€rde vecka om fyra omistliga barn-och ungdomsböcker som kommit ut under de senaste tvĂ„ mĂ„naderna. Vilket betyder att de skriver om fyra böcker som man helt enkelt inte kan strunta i att lĂ€sa. Idag stod det bland annat om Per Nilssons nya bok “Extra – en morgon stod hon bara dĂ€r”. VĂ€ldigt kul eftersom jag för bara ett par veckor sedan var pĂ„ ett BOKarmöte med Per Nilsson nĂ€rvarande och pratade om boken. Den Ă€r absolut lĂ€svĂ€rd och passar bĂ€st för mellanstadiebarn i slukarĂ„ldern.

”Extra- en morgon stod hon bara dĂ€r” handlar om Pim-Pim, en normal och trĂ„kig kille enligt honom sjĂ€lv. Plötsligt en dag stĂ„r en blek, smal, fĂ„gellik flicka pĂ„ skolgĂ„rden, hon stĂ„r dĂ€r i flera dagar men gĂ„r inte in i skolan, börjar inte i nĂ„gon klass. Pim-Pim börjar en gĂ„ng prata med henne och sedan den dagen blir hans liv inte lika trĂ„kigt och normalt. Flickan pĂ„ skolgĂ„rden sĂ€ger att hon heter Extra, hon kan göra saker ingen annan kan och Ă€r mystisk pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt. En nyfikenhet vĂ€cks hos Pim-Pim , vem Ă€r Extra och varför Ă€r hon som hon Ă€r?

Efter bara ett par sidor var jag intresserad. Nyfikenheten och spĂ€nningen i boken över vem Extra Ă€r vĂ€cktes Ă€ven inom mig och jag lĂ€ste febrilt efter svar pĂ„ mina frĂ„gor. Boken innehĂ„ller dessutom mycket mer Ă€n spĂ€nningen över Extra. Jag fĂ„r lĂ€sa om Pim-Pims vardagsliv, hur det Ă€r att leva med skilda förĂ€ldrar, hur han har det i sin klass, hur klasskompisarna har det, hur lĂ€raren har det, vad han gör pĂ„ helgerna och efter skolan.  Det Ă€r inga överdrivna miljö-och personbeskrivningar. Allt nĂ€mns precis lagom och jag fĂ„r skapa egna bilder i huvudet.  Flytet i de korta kapitlen ger historien en bra fart.

NĂ„got jag gillade men faktiskt störde mig pĂ„, eller som gjorde mig lite förvirrad var de overkliga inslagen.  Jag kan jĂ€mföra det med kĂ€nslan jag fĂ„r av vissa av Maria Gripes böcker som t.ex Agnes Cecilia. Jag fĂ„r liksom ingen klarhet i om det onaturliga bara pĂ„gĂ„r i huvudkaraktĂ€rens huvud eller om det faktiskt Ă€r verklighet. Jag vet inte riktigt vad det Ă€r men jag kan bli irriterad om en bok skiftar mellan fantasi och verklighet. Jag vill bĂ„de veta innan jag öppnar en bok om det Ă€r fantasi eller verklighet samtidigt som jag gillar irritationen jag fĂ„r över att inte veta vad som Ă€r verklighet i en bok som blandar fantasi och verklighet. LĂ„ter det krĂ„ngligt? Det Ă€r en svĂ„r kĂ€nsla att beskriva..

”Extra- en morgon stod hon bara dĂ€r” Ă€r bara första delen i en serie av 6 böcker. Jag ser fram emot nĂ€sta bok som kommer ut i september. Förhoppningsvis fĂ„r jag svar pĂ„ mina frĂ„gor om Extra dĂ„.Skrivet av Hanna Kategorier: 14-BoktipsSkilda förĂ€ldrarSpĂ€nningövernaturligt