Bokrecensioner: En superfavorit!

Ànta en sekund! LÄt inte er sjÀlva slÀnga ett ointresserat ögonkast pÄ det hÀr inlÀgget och sedan flyga vidare i cyberrymden. LÄt inte all text trÄka ut er, lÄt inte det ganska intetsÀgande omslaget och titeln bedra er. Det hÀr Àr en bok ni inte fÄr missa, en lÀsupplevelse ni sent kommer glömma och aldrig sluta tÀnka pÄ. Ge den en chans, ge den hÀr recensionen en chans, ni fÄr absolut inte missa en av 2011 mest omtalade böcker.

NÀr Katherine flyttar till Sydney Àr hon fast besluten att inte lÄta nÄgon fÄ reda pÄ hennes förflutna. Aldrig nÀmna hennes mördade syster, trasiga familj eller egna stora sorg. Men nÀr en tjej vid namn Alice vill bli Katherines vÀn kÀnner hon sig smickrad. Alice Àr tjejen alla vill vara kompis med, hon Àr livfull, vacker och oerhört populÀr. För första gÄngen efter tragedin har Katherine roligt igen, hon Àr lycklig. Men Alice ville inte bli Katherines vÀn utan orsak, det finns en del av henne som vill Katherine illa. Hon kÀnner till hennes hemlighet, och nÀr Katherine inser det Àr det redan för sent.

Jag överdrev inte förut, det hĂ€r Ă€r en av Ă„rets bĂ€sta böcker. Författaren har jĂ€mförts med J.K. Rowling och Stephenie Meyer men dĂ€r hĂ„ller jag nog inte med. Jag skulle hellre jĂ€mföra boken med Donna Tart, en thrillerversion av “Den hemliga historien” fast kortare, mindre detaljerad och mycket mycket mer spĂ€nnande. (OBS, den Ă€r inte bĂ€ttre Ă€n “Den hemliga historien”, det Ă€r svĂ„rt att slĂ„). Älskar författarens sĂ€tt att skriva, strukturen och de verklighets trogna karaktĂ€rerna.

Den handlar om hemligheter och lögner, kÀrlek och illvilja och hur handlingar kan leda till tragedier sorgligare Àn nÄgot annat. Det hÀr kan bli vem som helst favorit, ung som gammal, kille som tjej, EMO som ballerina. Det enda som krÀvs Àr att du ger den en chans.
Skrivet av Elin
Kategorier: Elins Favoriter, Hemligheter, Hemskt, KĂ€rlek, Sorgligt, Svek, VĂ€nskap