Bokrecensioner: Allt som blir kvar av Sandra Beijer

Serie: –
Förlag: Natur & Kultur
Du kan lÀsa mer om boken / köpa den hÀr: Adlibris, Bokus eller CDON

”Vi blundar, snurrar till musiken, vodka pĂ„ kjolen, mascara lĂ€ngs med kinden, det spelar ingen roll. Han ler varje gĂ„ng jag ler. Efter fyra spĂ„r lutar han sig fram och viskar:

• Oliver kan dra Ă„t helvete. Vi Ă€r bĂ€ttre Ă€n honom. Vi Ă€r bĂ€ttre Ă€n alla.
    Och hĂ€r börjar historien.”

Handling (tagen frÄn Goodreads): Mitt under brinnande juli gör Matildas pojkvÀn slut. Kvar Àr hon, i en öde lÀgenhet. Vem Àr hon, utan honom? Matilda mÄste fylla tomrummet och bÀsta vÀnnen Miron tar henne under sina vingar. Han lovar att bedöva smÀrtan med nya Àventyr. Tillsammans ska de rida ut sorgen, explodera i natten. Men hur lÄngt kan man egentligen gÄ och vilka Àr Mirons verkliga motiv? Och nÀr vet man om man mÄr bÀttre eller inte lÀngre kÀnner nÄgot alls? En mÀsterlig skildring av den vilsenhet som kan uppstÄ i grÀnslandet mellan ungdom och vuxenhet.

Vad tycker jag? – VARNING FÖR VÄLDIGT LÅNG RECENSION PGA ATT JAG BARA INTE KUNDE LÅTA BLI – Jag vet verkligen inte vad jag ska skriva. För jag vet inte vad jag ska tĂ€nka om boken. Allt som blir kvar gjorde mig minst sagt förvirrad, men jag har Ă€nnu inte kunnat bestĂ€mma mig för om det Ă€r förvirrad pĂ„ ett bra sĂ€tt eller ett dĂ„ligt sĂ€tt.
Först och frÀmst sÄ Àlskade jag Sandra Beijers sprÄk. Hon skriver sÄ satans vackert och sÄ mÄlande att jag blir förÀlskad. SjÀlva sprÄket, det Àr helt fantastiskt. Jag önskar att det kunde rÀcka sÄ, att jag kunde Àlska boken rakt av bara pÄ grund av det, men sÄ enkelt Àr det inte.
I Allt som blir kvar fÄr vi följa Matilda som Àr mitt inne i en vÀldigt mörk period i sitt liv. Alla kapitel Àr ganska korta och spelar upp en scen eller tvÄ ur Matildas liv. Det Àr lite som ett pussel dÀr vi fÄr bit efter bit, men sjÀlva fÄr fylla i hÄlrummen lite, hitta kopplingarna som gör att bitarna passar, och det var det som blev lite svÄrt för mig. Jag kunde inte riktigt se helhetsbilden, inte riktigt fÄ det att gÄ ihop. Det hela blev lite för abstrakt. Bit efter bit efter bit, men vad leder de alla till?
Och det mest frustrerande Àr att jag inte kan avgöra om det berodde pÄ mig eller boken. Om det kanske Àr för att jag bara inte fattar. För att jag har missat nÄgot, för att jag lÀste boken för snabbt och koncentrerade mig för lite. Eller om det kanske Àr för att jag aldrig har varit dÀr Matilda Àr, för att jag trotts allt bara Àr 18 Är gammal och aldrig fÄtt uppleva det dÀr kletiga mörkret som fastnar pÄ en och drar ner en och som det Àr sÄ svÄrt att bli av med.
Kanske Àr det dÀrför jag inte riktigt heller kan fÄ kontakt med Matilda. Jag kan ofta förstÄ varför hon gör de val hon gör, jag kan förstÄ att hon mÄr dÄligt, och ibland kan jag nÀstan till och med tycka synd om henne och kÀnna att visst Àr det förjÀvligt. Men samtidigt, nÀr kapitlen bara fortsÀtter i samma stil, nÀr Matilda aldrig riktigt rycker upp sig, dÄ blir det svÄrare och svÄrare att sympatisera. Kanske Àr jag ung och naiv, men jag tycker att hon gör sÄ fel, och nÄgonstans inne i mig vÀxer sig den hÀr besvikelsen som bara blir starkare och starkare för att hon inte fattar, för att hon aldrig har orken att ta tag i saker och ting. Jag vill bara ruska om henne, vill ruska om hennes vÀnner, och ruska om hela jÀkla tillvaron för att det Àr sÄ fel. Och samtidigt, samtidigt som jag inte alls fattar, sÄ gör jag ju det. Samtidigt som jag kÀnner en sÄdan motvilja mot hur hon agerar sÄ finns det en liten del av mig som pÄ samma gÄng tror sig förstÄ. Inte för att det Àr rÀtt, men för att det Àr mÀnskligt.
Kanske gör det att jag faktiskt sympatiserade ÀndÄ. Kanske var jag faktiskt mer involverad Àn jag ville tro. Och kanske Àr det faktiskt varför den hÀr boken Àr satans bra, jag kan inte riktigt bestÀmma mig.
För samtidigt som jag fortfarande inte förstÄr varför jag tog mig igenom 200 sidor av nÄgons sorgedrÀnkta sjÀlvömkande liv, hur allt hÀnger samman och vad poÀngen av alla dessa karaktÀrer, lösryckta konversationer och festande egentligen var, sÄ förstÄr jag ju. Inte fullt, inte pÄ lÄnga vÀgar, men en del av mig tror sig ÀndÄ veta varför den hÀr boken trotts allt Àr sÄ bra. För att den tar upp det mörka, det skÀmmiga, det vi kanske inte alltid pratar om. Skuggorna. För att Matilda Àr som hon Àr, och för att det hÀr Àr en berÀttelse som fÄr en att tycka saker.
Det hĂ€r Ă€r en jĂ€tteförvirrande recension, för att mina tankar om boken Ă€r vĂ€ldigt förvirrande. Jag vet fortfarande inte vad jag ska tycka, och boken i sin helhet förstĂ„r jag Ă€nnu inte riktigt – men jag kan samtidigt inte avgöra om det beror pĂ„ mig eller boken. Jag kan inte heller avgöra om det gör den jĂ€kligt intressant eller bara dĂ„ligt uppyggd. Det lutar mot det första.
BÀsta sÀttet att sammanfatta det hela Àr vÀll genom att sÀga att jag förstÄr, samtidigt som jag absolut inte alls gör det. Jag förstÄr, och jag förstÄr inte. Jag sympatiserar och jag sympatiserar inte. Det Àr motsÀgelsefullt, jag vet, men det Àr vad som bÀst beskriver mina kÀnslor för den hÀr boken.
Kanske Àr Allt som blir kvar inte skriven för mig. Kanske Àr det inte meningen att jag ska fatta för att jag har aldrig varit dÀr. Kanske kommer jag en dag göra det. Men jag Àr ÀndÄ glad jag fick lÀra kÀnna Matilda, hur förvirrande hennes resa Àn var. Jag Àr glad att Sandra Beijers vackra sprÄk fick ta mig med pÄ en stormig fÀrd genom Stockholms olika vrÄr. Och jag hoppas att jag en dag kan ÄtervÀnda till berÀttelsen med nya ögon och fÄ ut nÄgot nytt ur den. Det skulle ju vara spÀnnande, visst skulle det?
Men en bok, en bok som fick mig att tÀnka och tycka sÄhÀr mycket, den mÄste ju vara bra. Visst mÄste den?

Vad tycker ni andra som lÀst Allt som blir kvar?
Kram