Bokrecensioner: A Court of Thorns and Roses av Sarah J. Maas

Författare: Sarah J. Maas
Antal sidor: 416
Serie: A Court of Thorns and Roses #1
Förlag: Bloomsbury
Du kan lÀsa mer om boken / köpa den hÀr: Adlibris, Bokus eller CDON

“I threw myself into that fire, threw myself into it, into him, and let myself burn.”

Handling (tagen frĂ„n Goodreads): When nineteen-year-old huntress Feyre kills a wolf in the woods, a beast-like creature arrives to demand retribution for it. Dragged to a treacherous magical land she only knows about from legends, Feyre discovers that her captor is not an animal, but Tamlin—one of the lethal, immortal faeries who once ruled their world.
As she dwells on his estate, her feelings for Tamlin transform from icy hostility into a fiery passion that burns through every lie and warning she’s been told about the beautiful, dangerous world of the Fae. But an ancient, wicked shadow over the faerie lands is growing, and Feyre must find a way to stop it . . . or doom Tamlin—and his world—forever.

Vad tyckte jag: A Court of Thorns and Roses överraskade mig. Till det positiva. Efter att ha lÀst Glastronen av Sarah J. Maas var jag lite tveksam till att hoppa pÄ Ànnu en serie av henne. Missuppfatta mig inte, jag tyckte om Glastronen, men jag hade förvÀntat mig sÄ mycket mer av alla hyllningar av Maas att den fick mig att inse att hon kanske trotts allt bara Àr en författare jag tycker om, men inte Àlskar.
Men A Court of Thorns and Roses Ă€ndrade pĂ„ det. Boken var enligt mig mycket bĂ€ttre skriven och historien betydligt mer vĂ€l sammansatt. Den hĂ€r gĂ„ngen tyckte jag inte bara om boken, jag fullkomligt Ă€lskade den. För det hĂ€nde mer, karaktĂ€rerna hade ett större djup, inte lika mycket fokus lĂ„g pĂ„ relationerna – trotts det fann jag relationerna i A Court of Thorns and Roses intressantare – och historien var betydligt mer spĂ€nnande.
Jag gillade verkligen hur berĂ€ttelsen var uppbyggd. Boken Ă€r en retelling pĂ„ Skönheten och Odjuret, men Ă€ndĂ„ i en helt ny form. Jag blir om och om igen överraskad över historiens svĂ€ngar och det Ă€r inte förens i slutet alla trĂ„dar knyts samman (eller ja, endel har vi fortfarande kvar att figurera ut i uppföljaren). Dessutom finns det nĂ„got med rĂ„heten i berĂ€ttelsen som jag gillar, som gör att den skiljer sig lite mot endel andra böcker i genren. Boken handlar om feer, men allt Ă€r inte frid och fröjd – berĂ€ttelsen har ett vĂ€ldigt stort mörker över sig, och det uppskattas.
Vad jag dĂ€remot inte tyckte om lika mycket var att det tog ganska sĂ„ lĂ„ng tid för mig att komma in i berĂ€ttelsen, och det fanns Ă€ven tillfĂ€llen dĂ„ ett antal karaktĂ€rer gjorde mig ganska sĂ„ frustrerad. Men Ă„ andra sidan var den andra halvan av boken sĂ„ vĂ€ldigt spĂ€nnande att det lĂ€tt gjorde upp för segheten i början. Efter att jag vĂ€l hade kommit in i A Court of Thorns and Roses kunde jag bara inte sluta. Jag minns hur frustrerande det var eftersom helgen jag lĂ€ste ut boken hade jag sĂ„ mycket annat att göra. Det var precis i slutet av skolĂ„ret och jag hade mitt sista stora matteprov och flera tal och jag behövde verkligen lĂ€gga sĂ„ mycket tid som möjligt Ă„t att plugga. ÄndĂ„ sĂ„ bara bara lĂ€ste och lĂ€ste och lĂ€ste jag tills boken helt plötsligt var slut! För sĂ„ förbaskat bra var den.

Och ett par dagar senare sprang jag ner till bokhandeln efter skolan och köpte uppföljaren. Jag kunde helt enkelt inte hĂ„lla mig borta frĂ„n vĂ€rlden och karaktĂ€rerna. Åter igen: För sĂ„ förbaskat bra var den.

Har ni lÀst A Court of Thorns and Roses?
Kram
Kimberly