Bokrecension:Bokrecension – Legend

Skriven av: Marie Lu
Serie: Legend #1
SprÄk: Engelska
Utgiven av: Penguin Books Ltd
304 sidor

Handling:
I en framtida vÀrld dÀr militÀren styr samhÀllet lever June och Day sÄ olika liv man bara kan leva. June bor i stadens finaste del och utbildas inom militÀrens högsta kretsar. Day bor i slummen, kÀmpar för att rÀdda sin familj samtidigt som han Àr en av landets mest eftersökta brottslingar. NÀr Junes storebror mördas blir Day huvudmisstÀnkt och June svÀr att hon ska sÀtta dit honom. Av en slump möts de utan att de vet om det och en relation utvecklas.

KaraktÀrer:
BÄde June och Day Àr verkligen smarta, jag Àlskar de bÄda som karaktÀrer. Det spelade ingen roll vem av dem man fick följa för det var intressant att följa dem bÄda. Days bakgrund gillade jag starkt, den gjorde honom till en bÀttre karaktÀr och det jag gillade bÀst med June var att hon var sÄ trotsig och rebellisk, det gjorde henne till en karaktÀr att Àlska.

Tankar om boken:
Ärligt talat sĂ„ var det hĂ€r den första riktiga boken som jag lĂ€ste pĂ„ engelska, det roliga var att jag inte alls tyckte det var svĂ„rt. SjĂ€lvklart tog det lite mer tid Ă€n vad det gör att lĂ€sa pĂ„ svenska men jag förstod sĂ„ gott som allt. Det hĂ€r Ă€r en bok som jag tagit vĂ€ldigt lĂ„ng tid pĂ„ mig med att ta i tu med, tyvĂ€rr sĂ„ var anledningen till att jag lĂ€ste den för att jag behövde lĂ€sa en bok pĂ„ engelska till skolan, sĂ„ jag hade inte sĂ„ höga förvĂ€ntningar pĂ„ den. Men oj vad förvĂ„nad jag blev, bara efter nĂ„gra sidor sĂ„ gillade jag redan boken starkt. KaraktĂ€rerna var vĂ€l uttĂ€nkta, handlingen var spĂ€nnande, beskrivningarna var detaljrika, allt stĂ€mde in. Verkligen nöjd med min kompis som jag fick boken av. 😉