Bokrecension: Vintervatten

Jag var med i en tĂ€vling dĂ€r de lottade ut böcker och jag hade turen att vinna en av böckerna. Nu har jag stiftat bekantskap med en för mig okĂ€nd författare, nĂ€mligen Susanne Jansson och boken heter Vintervatten.

3-Ärige Adam försvinner plötsligt frÄn sitt hem pÄ Orust, pappan lÀmnar pojken ensam pÄ farstubron i nÄgra minuter och sedan Àr Adam som uppslukad av marken. Polisen drar igÄng en stor undersökning, men fynd visar att Adam mest troligt har drunknat. Pappa Martin kollapsar psykiskt och lÀmnar sin fru att ta hand om deras yngsta barn, en liten dotter. Samtidigt som detta pÄgÄr fÄr Martin mystiska hot angÄende sin musselodling och den utsÀtts Àven för sabotage.  KonstnÀren och fd polisfotografen Maya Linde vistas tillfÀlligt pÄ Orust och eftersom hon Àr en nyfiken natur sÄ dras hon snabbt in i Adams försvinnande. Martin hÀvdar hela tiden att det Àr havet som lockar och ropar och allteftersom Maya följer ledtrÄdar sÄ Àr hon benÀgen att hÄlla med att nÄgonting inte stÀmmer. Vad har egentligen hÀnt Adam?  Detta Àr ingen deckare, utan en spÀnningsroman i dess egentliga betydelse. Vi fÄr möta mÀnniskor mitt i livet med allt vad det innebÀr, deras funderingar pÄ liv, död, kÀrlek och arbete. KaraktÀrerna kÀnns trovÀrdiga och man sympatiserar verkligen med de olika individerna, Àven de mer otrevliga, vilket Àr ett bra mÄtt pÄ hur bra en författare har synliggjort en karaktÀr.  Boken har djupare nivÄer Àn de som först syns och den fastnar lÀtt i ens inre. Författaren skrev Àven boken Offermossen, men det hann bara bli tvÄ romaner innan Jansson dog 2019 efter en tids sjukdom. MÄnga bra böcker kommer dÀrför att förbli oskrivna.