Bokrecension: Vildsint gryning

Titel: Vildsint gryning
Författare: , Hanif, Lars Rambe, Henry Bronett, Åsa Jinder, Ralph Wikland. Emma Lundqvist, Jens af Ekenstam Stenman, Malin Roca Ahlgren med flera.
Förlag: HOI förlag

InlÀgg skrivet av Hanif.

Novellsamlingarna Vildsint Ă€r roliga projekt som startade pĂ„ sajten www.kapitel1.se. MĂ„nga dĂ€r som Ă€r författare eller vill bli samlas runt varandras texter och stöttar varandra i skrivandet. År 2010 gick man ihop flera personer och gjorde en novellsamling som kom att heta Vildsint med alster frĂ„n de pĂ„ sajten. Den boken gick sĂ„ bra att man bestĂ€mde sig för att göra en uppföljare som fick namnet Vildsint Skymningslandet som finns recenserad hĂ€r. OcksĂ„ den har nu fĂ„tt en uppföljare, denna bok Vildsint Gryning.

BĂ„de jag och Ă€r Cookiezar som Ă€r med den hĂ€r gĂ„ngen. Mitt bidrag Ă€r science fiction och handlar om sorg och Ă„terhĂ€mtning. NĂ€r boken kom ut i juni gĂ€stbloggade jag pĂ„ KafĂ© K hĂ€r om du vill veta mer om den. Johans Ă€r en fantasynovell. Den handlar om att vĂ€lja livet med sina plĂ„gor eller att vĂ€lja Elden som befriar. Novellen heter Fazio och elden.

Totalt innehĂ„ller Vildsint Gryning 51 noveller, tre av dem som gĂ€star boken Ă€r Lars Rambe, Henry Bronett och Åsa Jinder. Novellerna har vĂ€ldigt skiftande karaktĂ€r, en del handlar om vĂ€rldar lĂ„ngt borta, om troll och om konstiga varelser mitt ibland oss. Eller Ă€r det vi som Ă€r konstiga? En del noveller handlar om relationer mellan kvinnor och mĂ€n. Om otrohet och om att inte lyckas fĂ„ till det. En del handlar om barnlĂ€ngtan och om rĂ€dslan att förlora de man Ă€lskar mest. Och om att uppskatta det man har, om att vara trött pĂ„ fasader och om att se saker annorlunda. Eller om att inte kunna se alls eller bara i grĂ„skala.

NÄgra handlar om att sÀtta grÀnser gentemot de som pÄstÄr att de Àlskar en. En handlar om vÀnskap. En om att vara osynlig, en om att duga och en om att vara Àlskad ÀndÄ. För en karaktÀr hÀnder det Àntligen nÄgot spÀnnande i tillvaron. NÄgra handlar om djuren i det vilda, om att uppleva naturen eller om hur det Àr att vara en tupp. Eller om hur det Àr att tycka om sin guldfisk. En handlar om att bli inlÄst med bara sina drömmar som möjlig flykt och en handlar om att bara lÀmna allt, hoppa pÄ ett tÄg, fara dit nÀsan pekar och vara helt fri.

Bokens tema Àr sÄklart gryning och alla noveller speglar detta pÄ nÄgot vis. Men inte alla novellister har tolkat gryning som nÄgon ljust som symboliserar en ny början. FörÀndring kan ibland vara krÀvande. En ny insikt kan förpliktiga och leda till nya handlingar.

Novellerna Ă€r korta och man hoppar hit och dit rĂ€tt fort. Men trots att det Ă€r en ganska spretig samling berĂ€ttelser Ă€r det rolig och intressant lĂ€sning. Kanske beror det pĂ„ det som Aino Högström skriver i den sista novellen: ”Tystnad Ă€r historiens början, pĂ„ samma sĂ€tt som alla historier mĂ„ste börja med tystnad. Jag hör bara tankar och drömmar och hjĂ€rtan som slĂ„r.” PĂ„ det sĂ€ttet Ă€r boken en sorts början, som en snabbgenomgĂ„ng bland tankar, drömmar och kĂ€nslor. Men texten Ă€r samtidigt historier, ett fragmentariskt flöde sprungen ur mĂ„nga personers medvetanden.