Bokrecension: Vem är Arvid Pekon? av Karin Tidbeck

Titel: Vem är Arvid Pekon?
Författare: Karin Tidbeck
Förlag: Man av skugga förlag

Inlägg skrivet av Hanif

Denna lilla novellsamling med åtta noveller är lysande bra. Karin Tidbeck är en uppmärksammad fantastikförfattare både i Sverige och utomlands. Hon har flera noveller utgivna på engelska och har vunnit prestigefyllda priser. Jag mötte henne på bokmässan 2012 då hon signerade böcker i science fiction-bokhandelns monter och fick nog den snyggaste autografen jag någonsin fått! Den är inspirerad av den första novellen om en man som blir kär i ett luftskepp. Det är en sorglig historia, men karaktären får i alla fall sällskap av en kvinna som blir gravid med en ångmaskin.

De andra novellerna handlar om lite allt möjligt, om en kvinna som skriver brev till sin döde pappa, om en liten varelse som bor i en blomkruka och en kvinna som besöker sin släktings stugby. Den bästa är nog den om Arvid Pekon som boken är döpt efter. Arvid arbetar i en telefonväxel med en lätt surrealistisk arbetsmiljö. Finns han verkligen?

Karin har en mycket egen röst och fast man ibland som läsare är i en sorts familjär miljö i nutid så är man samtidigt någon helt annanstans. Det overkliga lämnar en inte oberörd, det känns otäckt men ändå vill man veta mer. Man får en sorts distans till karaktärerna fast författaren avslöjar deras innersta tankar. Detta motsägelsefulla gör boken intressant och den får åtta kakor. Karin Tidbeck är hedersgäst på en science fiction-kongress i Stockholm i oktober för den intresserade, läs mer på www.fantastika2013.com