Bokrecension: Varulv is in da house!

Författare: Nicky Charles
Titel: The mating, The keeping, The finding, Bonded och Betrayed: Days of the rogue
Genre: Fantasy, paranormal
Format: E-böcker

För ett tag snubblade jag över Nicky Charles bok The mating pĂ„ iBooks och tĂ€nkte att det kanske kunde vara en nu trevlig bekantskap. Det var det. Huvudpersonerna Kane och Elise var möjligen en aning klichĂ©artade i sin gestaltning, men deras berĂ€ttelse var olig, enkel och underhĂ„llande. Inblicken i varulvarnas hemliga sĂ€llskap var inte tramsig – Charles tar sitt berĂ€ttande pĂ„ allvar Ă€ven om hon inte backar för att vara humoristisk. Slutet pĂ„ The mating för oss in pĂ„ bok nummer tvĂ„ i serien.

Kanes bror Ryne vĂ€ljer bort sin flock efter hĂ€ndelserna i den första boken. Han flyttar till ett avlĂ€gset samhĂ€lle i Canada dĂ€r han tillsammans med tvĂ„ vĂ€nner bildar en ny flock. NĂ€r journaliststudenten Melody gör entrĂ© i det lilla samhĂ€llet anar Ryne genast orĂ„d. Och det gör jan rĂ€tt i – Melody Ă€r, sig sjĂ€lv ovetande, utsĂ€nd av en man som försöker upptĂ€cka varulvarna. Ryne visar upp en aning mĂ€rkliga psykopatiska tendenser i den hĂ€r boken, vilket gjorde att jag hade milt sagt svĂ„rt för honom. I övrigt mĂ€rker man att Charles börjar hitta sitt skrivarsprĂ„k i den hĂ€r boken.

The keeping slutar ganska tumultartat och det Àr i detta tumult som bok tre tar sin början. Rynes alfa Bryan fÄr i uppdrag att leta upp
Cassie, Greysons fosterdotter. Bryan och Cassie fÄr inte sÀrskilt mycket utrymme i den hÀr boken, istÀllet fÄr en massa andra berÀtta historien. Det Àr lite synd. Cassie framstÄr som ganska korkad och trÄngsynt och en del scener blir lite töntiga.

Bok fyra gör ett hopp tillbaka i tiden och hÀr fÄr vi följa Reno och hans kÀrlek Brandi. Charles introducerar The purists i handlingen, en grupp som kÀmpar desperat för att hÄlla varulvarnas blodslinje sÄ ren som möjligt. Halvrasiga varulvar ses som andraklass och Àr knappt bÀttre Àn slavar. Det Àr Renos jobb att hitta dessa flockar och rÀtta till missförhÄllandena. Brandi stÀdar upp efterÄt och sprider ut dimridÄer om vad som hÀnt. Reno och Brandi avskyr varandras arbeten men attraktionen dem emellan gÄr inte att förneka.

I den femte boken följer vi tre personer: Renos kollega Damien, Rafe och Eve. I denna bok mÀrks det att Charles blivit tekniskt skickligare och lÀrt konsten att förvilla sin lÀsare (pÄ ett bra sÀtt).