Bokrecension: vampyrserier (favoriter just nu)

Jag har som sagt Àgnat större delen av sommaren Ät kursen Vampyrer och skrÀck, vilket resulterar i att jag lÀst ovanligt mycket vampyrlitteratur, bÄde inom kursens ramar och utanför den. Trots att jag Àr en inbiten (ha!) vampyrfantast sen lÄng tid tillbaka var det ett tag sen jag verkligen frossade i litteratur om mitt favoritmonster. Just nu Àr jag sÀrskilt förtjust i tvÄ olika vampyrserier: Charlaine Harris Sookie Stackhouse-böcker och Richelle Meads Vampire Academy.

Den senare upptÀckte jag tack vare ett gÀng unga vampyrfantaster som jag trÀffade pÄ en Twilightnight i Halmstad för nÄgra mÄnader sen och som varmt rekommenderade den. Jag mÄste erkÀnna att jag var lite skeptisk till en början, men nÀr jag hittade första delen pÄ stadsbiblioteket bestÀmde jag mig för att ÀndÄ ge den en chans. Och jag blev vÀldigt positivt överraskad.
I Vampire Academy heter huvudpersonen Rose och hon Àr dhampir, det vill sÀga halvvampyr, vilket innebÀr att hon saknar de flesta traditionella vampyregenskaperna. Hennes jobb Àr i stÀllet att skydda fullblodsvampyrerna, kallade moroi, frÄn de onda odöda vampyrena, strigoi (moroi och strigoi Àr förresten gamla rumÀnska ord för vampyr). Och mest av allt vill hon skydda bÀsta vÀnnen Lissa, en vampyrprinsessa som Àr den sista av sin slÀkt. Att det hÀr Àr skrivet för tonÄringar rÄder det inget större tvivel om, och ibland tycker jag att det blir lite vÀl klyschigt. Men samtidigt gillar jag Rose vÀldigt mycket. Hon Àr en kaxig tjej, som inte Àr rÀdd för att sÀga vad hon tycker och tÀnker och som knackar ner killar lika ofta som hon flirtar med dem. Hon Àr pÄ kant med det mesta i tillvaron, och Àr ofta pÄ vÀldigt dÄligt humör, samtidigt som hon Àr extremt lojal mot Lissa. Jag gillar ocksÄ att serien innehÄller mer action och blod Àn vad till exempel Twilight-böckerna erbjuder. Naturligtvis finns det en del romantik med ocksÄ, men en ovÀntad twist i tredje boken gör alltsammans betydligt mer komplicerat.

Jag började inte lĂ€sa Charlaine Harris böcker om Sookie Stackhouse förrĂ€n efter första sĂ€songen av True Blood, och var rĂ€tt lĂ€nge skeptisk till den. Nu tycker jag att bokserien Ă€r bĂ€ttre Ă€n TV-serien. En av mina frĂ€msta invĂ€ndningar mot att börja lĂ€sa serien var att jag tyckte den pĂ„minde alltför mycket om Laurell K. Hamiltons Anita Blake-serie. UpplĂ€gget Ă€r ju nĂ€stan detsamma. Skillnaden Ă€r vĂ€l att i Hamiltons vĂ€rld har vampyrer och andra övernaturliga varelser alltid varit kĂ€nda för mĂ€nskligheten, men det Ă€r först i modern tid som vampyrerna fĂ„tt rĂ€ttigheter. Och den fjĂ€rde Sookie Stackhouse-romanen var verkligen vĂ€ldigt Hamilton-lik, sĂ€rskilt nĂ€r varulvarna ocksĂ„ börjat lĂ€gga sig i. Men medan Hamilton skenat i vĂ€g och förvandlat sina romaner till lĂ„nga harranger av explicita sexscener och obegripliga metafysiska diskussioner, hĂ„ller sig Harris pĂ„ en mer jordnĂ€ra nivĂ„. Sookie Ă€r ingen superkvinna som Anita Blake (som jag gillade bĂ€ttre pĂ„ den tiden dĂ„ hon slog ihjĂ€l monster i stĂ€llet för att ligga med dem), Ă€ven om hon ocksĂ„ har sina speciella förmĂ„gor. Jag gillar att Sookie gör vanliga saker ibland, att hon har vanliga problem ocksĂ„ (som om det inte rĂ€ckte med vampyrerna
). Jag hoppas att hon fortsĂ€tter med det, trots att hennes tillvaro blir allt mer invecklad.

Ingen av serierna kan egentligen klassificeras som skrÀcklitteratur, om man med skrÀck menar litteratur vars frÀmsta syfte Àr just att inge lÀsaren med denna kÀnsla. Jag tror inte att nÄgon blir sÀrskilt skrÀmd varken av Vampire Academy eller Sookie Stackhouse-böckerna. I stÀllet anvÀnder författarna vampyrer (och andra övernaturliga varelser) för att uttrycka annat Àn skrÀck. Och jag undrar om det inte Àr just dÀrför de blivit sÄ populÀra. Trots de senaste Ärens vampyrboom Àr vi fortfarande förhÄllandevis fÄ som gillar riktig skrÀck, som i saker som verkligen skrÀms. Vampyrer blev var mans monster först nÀr de förlorat mycket av det som gjort dem just monstruösa, men behöll tillrÀckligt mycket av sitt frÀmmande skimmer för att förbli lite smÄfarliga. Jag skulle nog inte ha intresserat mig för nÄgon av de hÀr serierna om de inte innehÄllit just vampyrer, men jag inser ocksÄ att vampyrerna som presenteras brÄs mer pÄ oss mÀnniskor Àn pÄ sÀg Dracula. Och pÄ sÀtt och vis tycker jag att det Àr lite synd. Samtidigt sÄ blir det förbannat underhÄllande litteratur.