Bokrecension: Vampyrernas historia av Katarina Harrison Lindbergh

GengÄngare. Nosferatu. Vampyr. KÀrt barn har mÄnga namn. I Ärhundranden har mÀnniskan trot pÄ vampyrer. Fortfarande idag Àr denna varelse bÄde populÀr och exotisk. SÄ har inte alltid varit fallet. FrÄn början var vampyrer varken vacker eller vit i hyn. Inte heller var han nÄgon som man kunde bli kÀr i, sÄ som karaktÀrerna i Buffy the vampire slayer, Twilight och True Blood. Hur och nÀr vampyrer har utvecklats i bÄde folktron och i konsten redovisar Katarina Harrison Lindbergh i sin bok Vampyrernas historia.

Hon gÄr grundligt igenom olika myter om vampyrer, hur namnet uppstod, vilka kÀnda historiska fall som finns, hur varelsen förÀndrades frÄn att ha varit mer likt en vandrande zombie till den vita, vackra varelsen som vi idag Àr vana vid. Boken Àr indelad i tre avsnitt: Vampyren i folktron, Vampyren i konst och populÀrkultur samt Vampyren i mÀnniskan.

Denna bok Ă€r en njutning för alla som Ă€r intresserade av vampyrer. Harrison Lindbergh behandlar bĂ„de vampyrer som sĂ€gs ha funnits i verkligheten och de som har portrĂ€tterats kulturellt – bĂ„de i böcker, pĂ„ teater och film/tv. Vill man ha en bra, vĂ€lskriven och samtidigt intressant bok om vampyrers uppkomst och varför de fortfarande Ă€r sĂ„ fascinerande idag ska man lĂ€sa Vampyrernas historia.

Det mÀrks att Harrison Lindbergh har gjort en grundlig forskning. Hon diskuterar ingÄende tidigare forskare inom Àmnet vampyrer och visar Àven upp eventuella brister hos dessa. Dessutom klargör hon missuppfattningar som har uppstÄtt (t.ex. att Vlad Dracula och Greve Dracula inte Àr samma person). Hon diskuterar Àven olika filmer, böcker och tv-serier som man bÄde minns och har glömt bort. Visserligen saknar jag nÄgra enstaka exempel, som t.ex tv-serien The Kindred, men Vampyrernas historia Àr ÀndÄ en vÀl övergripande bok om vampyrer. HÀr fÄr man lÀra sig mycket.

Vampyrernas historia Àr spÀnnande och intressant. Efter att ha lÀst den blir man , om ni ursÀktar uttrycket, sugen pÄ mer.

Betyg 9/10