Bokrecension: Ut i det gröna igen

Titel: Röd lilja
Författare: Nora Roberts
Serie: I det gröna
Genre: Chick lit, romantik

Jag har försökt läsa lite seriös litteratur på sistone, men till ingen nytta… Jag tar upp finlitteratur och slöläser några sidor – ingenting tycks fånga mitt intresse… Min hjärna har så sakteliga förvandlats till en sirapssörjig klump som inte kan skaffa sig behållning av någonting med kulturella ambitioner. Således åkte den hippa professorn, den historiska finromanen där öst möter väst och feministklassikern raka vägen ner i soptunnan… Vad blev då kvar på nattduksbordet? Jo, den hederliga gamla Nora Roberts. Hos henne finns inga egentliga överraskning. Hon jobbar helt enkelt efter konceptet ”what you see is what you get”. Inte helt fel för en sån som jag med andra ord.

Roberts romansvit I det gröna innehåller tre böcker: Blå dahlia, Svart ros och den tredje Röd lilja. Handlingen kretsar kring tre ensamstående mödrar som alla jobba i en handelsträdgård. Den tredje boken handlar om den unga Haley som kommer till handelsträdgården höggravid och en aning desperat. De andra kvinnorna, Roz och Stella, hjälper till att bygga upp hennes självkänsla och finns på plats när dottern Lily föds. På handelsträdgården finns också Roz äldste son Harper, som fångar Haleys intresse. Harper är allt hon någonsin kunnat önska sig hos en man. Tyvärr finns också Harper-spöket där; en kvinna vars ande inte fått ro utan hemsöker det anrika Harper House. Spöket har tidigare varit ett pittoreskt inslag i huset, men nu tar sig den osaliga anden allt större friheter. Hon har blivit ett hot mot dem som bor där och hon tänker rakt inte låta Haley och Harper leva lyckliga i alla sina dagar.

Det hör är en mysig och charmig bagatell som skänker lite njutning för stunden. Karaktärerna är trevliga utan att vara alltför tillrättalagda. Ingen fantastisk läsning, men absolut läsvärt om man söker en stunds avkoppling.

Inlägg senast uppdaterat: 14 februari, 2022