Bokrecension: Uppdrag Hail Mary

MĂ„nga av er har sĂ€kert sett filmen The Martian med Matt Damon i huvudrollen. Kanske ni Ă€ven vet att den bygger pĂ„ boken med samma namn, skriven av Andy Weir. Uppföljaren har nu kommit ut och den heter Uppdrag Hail Mary.  MĂ€nskligheten Ă€r hotad av en invasiv art. Det sista hoppet Ă€r att ge sig ut i rymden för att försöka hitta orsaken till varför en viss stjĂ€rna inte blivit smittad av denna art. Tre personer skickas ivĂ€g i ett rymdskepp som heter Hail Mary. Endast Ryland överlever koma-sömnen, sĂ„ nu vilar mĂ€nsklighetens framtid pĂ„ hans axlar. Men hur ska han kunna hitta ett “botemedel” alldeles ensam ute i rymden?  https://2cb85ea63f3c023895472c3e98a6c6f0.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html

Fast om detta vet inte Ryland nĂ„got. Han vet ingenting, för han kommer inte ens ihĂ„g vem han Ă€r nĂ€r han vaknar upp ur koma-sömnen.  Om ni tyckte om Ensam pĂ„ Mars kommer ni att Ă€lska den hĂ€r boken, för den Ă€r faktiskt bĂ€ttre! Weir har mognat i sitt författarskap och lyckas med bedriften att övertrĂ€ffa sin egen succĂ©debut. Uppdrag Hail Mary Ă€r, trots sina dryga 500 sidor, rena bladvĂ€ndaren som man har svĂ„rt att lĂ€gga ifrĂ„n sig.  Weirs kĂ€nnetecken Ă€r just hans vetenskapliga utlĂ€ggningar om det huvudpersonen gör eller mĂ„ste göra för att överleva; en ensam rymdhjĂ€lte som överlever tack vare sin begĂ„vning. Man skulle ju kunna tro att det blir trĂ„kigt med allt vetenskapligt snack, men det blir det inte. Även om jag inte förstĂ„r allt, sĂ„ Ă€r det spĂ€nnande som en thriller och man lĂ€ser och förundras över hur saker och ting fungerar. Jag har kommit pĂ„ mig sjĂ€lv med att googla vissa begrepp och företeelser, för man blir nyfiken och vill veta mer, eller försöka förstĂ„. Denna bok Ă€r verkligen en sci fi-roman i dess ursprungliga betydelse!