Bokrecension: United We Spy

SprĂ„k: Engelska:
Originaltitel: United We Spy

OBS! Handlingen innehÄller spoilers frÄn tidigare delar i serien! LÀs pÄ egen risk!
Handling frĂ„n baksidan:
Who won’t survive to see graduation?
Cammie Morgan has lost her father and her memory, but her last mission could be her greatest mission yet

Cammie and her friends finally know why the terrorist organisation called the Circle of Cavan has been hunting her. Now the spy girls and Zach must track down the Circle’s leaders and stop them before they can implement a master plan that will change Cammie – and her country – forever.

Omdöme:
Varför Ă€r den hĂ€r boken bara 296 sidor för?!? Kunde inte Ally Carter ha multiplicerat det med 5 eller nĂ„got, för jag vill inte att serien ska ta slut sĂ„ fort! Det har verkligen inte kĂ€nts som att Gallagher Academy bara bestĂ„r utav 6 delar, utan typ 2. Men jag fick en glad överraskning som jag berĂ€ttar om lĂ€ngre ner i recensionen! Wait and see

Den hĂ€r serien har utvecklats riktigt mycket, frĂ„n att första boken var en söt och mysig kĂ€rleksbok till en nu mörk och spĂ€nnande bokserie dĂ€r ingen utav karaktĂ€rerna gĂ„r sĂ€ker. Seriens utveckling har gĂ„tt frĂ„n bra till bĂ€ttre till bĂ€st. SĂ„ kan kan kort sagt sĂ€ga att seriens utveckling bara har gjort allting mycket bĂ€ttre. Nu i sista boken sĂ„ var det spĂ€nning frĂ„n början till slut, och satt som nĂ„lar ibland och vĂ€ntade pĂ„ att se vad Ally Carter hade hittat pĂ„ nu. Fienderna fanns liksom dĂ€r man minst anade och Cammie & Co kunde inte lita pĂ„ nĂ„gon annan – förutom dem sjĂ€lva. Carter har verkligen lyckats med att fĂ„ till spĂ€nningen och alla kĂ€nslorna, man blir faktiskt riktigt kĂ€nslosam nĂ€r nĂ„gon utav Cammie, Liz, Bex, Macey & Zach Ă€r det. Man kan inte rĂ„ för det heller, utan man sitter faktiskt och tror att man sjĂ€lv Ă€r med i boken som Cammies kusin “The Second Chameleon” eller nĂ„got! Hahah, lite rolig idĂ© faktiskt

NĂ„gons mer utveckling som Ă€r vĂ€rd att nĂ€mna Ă€r Cammies. Herregud, hur mycket hon har förĂ€ndrats! I första boken var hon sĂ„ blyg, försiktigt och söt men nu sĂ„ Ă€r hon en tuff, modig och cool spion som har sett mycket mer Ă€n vad andra vuxna spioner nĂ„gonsin kommer att fĂ„ göra. Jag Ă€lskar hennes utveckling, för i början gillade jag inte riktigt henne fullt ut, utan bara “gillade” henne. Hon verkade inte vara den dĂ€r spionen som var bĂ€st i skolan som alla pĂ„stod att hon var, men nu sĂ„ mĂ€rks det att hon faktiskt Ă€r den personen. Det behövdes bara ett antal dramatiska och hemska hĂ€ndelser för att hon skulle komma fram ur sitt skal. Eller nĂ„got. SĂ„ tummen upp för Cammies utveckling!

Och de andra karaktĂ€rerna dĂ„. Jag stört gillar de bikaraktĂ€rerna som Ă€r runt Cammie hela tiden, speciellt “hennes gĂ€ng”; Macey, Liz, Bex & Zach. Även om jag tycker att Macey inte riktigt var sĂ„ som hon brukar vara, sĂ„ var Liz helt fantastisk i den hĂ€r boken. Fast det har hon ju varit i stort sett alla böckerna i serien sÄ
Liz Ă€r verkligen supermega smart – hallĂ„ liksom, hon fick göra ett test pĂ„ hur hon skulle starta World War Three. Liz var nog den bĂ€sta karaktĂ€ren i den hĂ€r boken, Ă€ven om Cammie har utvecklats har Liz redan varit dĂ€r sĂ„ hon fĂ„r hem priset den hĂ€r gĂ„ngen! Bex Ă€r fortfarande en sjuhelsikes cool spion som kickar ass, heja Bex! Zack, dĂ„ – Ă„h, Zack! Han kommer jag att sakna mycket, det var trĂ„kigt att han inte fick lika mycket plats i United We Spy som i de andra böckerna. Men men man kan ju inte fĂ„ allt! Stör mig lite pĂ„ att han nĂ€stan aldrig sĂ€ger Cammie utan “Gallagher Girl” Ă€ven om jag gillar att ha nĂ„got sammankopplat med honom. Jag saknade Liz “Oopsy Daisy” i den hĂ€r boken ocksĂ„!

Okej, nu har jag skrivit vĂ€ldigt lĂ„ngt och ska korta ner allt som Ă€r kvar nu. De sista 100 sidorna var helt perfa – Ally Carter lyckades verkligen fĂ„ till det dĂ€r pĂ„ slutet! Jag Ă€lskar Liz tal, det var sĂ„ fint men Ă€ndĂ„ sĂ„ sorgligt. Det stycket skulle jag nog kunna lĂ€sa om flera gĂ„nger! Det absolut sista i boken var ocksĂ„ helt perfekt. SPOILER markera för att lĂ€sa! (Att Cammie & Zach fĂ„r ha sitt sista uppdrag i boken tillsammans, suverĂ€nt!) SLUT pĂ„ spoiler! Ally Carter vet verkligen hur man fĂ„r till ett bra avslut pĂ„ en fantastisk serie – fullpott till dig! Det Ă€r skönt & roligt att serien Ă€r över nu och att man har fĂ„tt ett sĂ„ bra slut, men det Ă€r Ă€ndĂ„ jĂ€tte trĂ„kigt och sorgligt. Jag kommer verkligen att sakna Cammie & Company, tĂ€nker verkligen lĂ€sa om den hĂ€r serien nĂ„gon gĂ„ng. Finns ingen bĂ€ttre! Men nu kommer jag till överraskningen; jag hittade pĂ„ Goodreads att hon har skrivit en bok som sammankopplar karaktĂ€rerna frĂ„n Gallagher Academy och Heist SocietyDouble Crossed: A Spies and Thieves Story â€“ som boken heter – handlar frĂ€mst om Macey (Gallagher Academy) och Hale (frĂ„n Heist Society) som möts pĂ„ en fest. Aaaaah, det lĂ„ter sĂ„ himla bra! TĂ€nker skaffa hem den boken sĂ„ fort som möjligt, fast jag kanske borde lĂ€sa ut serien Heist Society först