Bokrecension: Ukraine av Marc Di Duca och Leonid Ragozin

Titel: Ukraine
Författare: Marc Di Duca och Leonid Ragozin
Förlag: Lonely planet

InlÀgg skrivet av Hanif.

NÀr jag i vÄras Äkte till Ukraina för att besöka Kiev och Tjernobyl sÄ hittade jag ingen svensk guidebok. SÄ hÀnvisad till engelsk litteratur vill jag rekommendera den hÀr. Det Àr en tjock bok, proppfull med viktig och rolig fakta om landet. Den visade sig vara vÀldigt anvÀndbar för att ta sig runt i Kiev.

I boken finns flera kartor. De Ă€r bĂ„de pĂ„ engelska och pĂ„ ukrainska (med det kyrilliska alfabetet). Det visade sig vara fenomenalt, för mĂ„nga i Ukraina pratar inte engelska, men genom att visa kartan kan man vifta och peka sig fram. Det finns ocksĂ„ en ”Walking Tour” som vi följde runt i hela centrala Kiev. Det var trevligt och givande och vi missade inga viktiga sightseeing spots. Det fanns ocksĂ„ en tunnelbanekarta, vilket var bra. Att Ă„ka tunnelbanan rekommenderar jag varmt, det kostade 2 hryvnia (inte ens tvĂ„ kronor) och Ă€r ett smidigt sĂ€tt att ta sig fram. Åk ocksĂ„ den lilla fina bergbanan.

Vi var dÀr i april och hade fint vÀder. Men tre veckor tidigare hade det varit en snöstorm, sÄ bokens rÄd om vÀder Àr nog bra. Trots att Kiev Àr en stad med tre miljoner invÄnare, kÀnns inte de centrala delarna stort. Precis i centrum finns skyltar pÄ engelska och man behöver inte vara mÄnga dagar i Kiev för att ha sett mycket. De Àr ovana vid turister, sÄ man blir vÀldigt trevlig bemött. Boken tipsar ocksÄ om kyrkor och andra intressanta religiösa platser.

Att gĂ„ pĂ„ restaurang Ă€r billigt och man betalar ibland per 100 gram av det man vill Ă€ta. SĂ„ ha koll pĂ„ menyn. Det ukrainska köket Ă€r fantastisk och det lokala ölet billigt och gott. I boken finns bra information om Ukraina och Kiev. Informationen om Tjernobyl Ă€r dĂ€remot inte sĂ„ utförligt. Men om du ska Ă„ka till Kiev tycker jag inte att du ska missa den konstiga upplevelsen att se kĂ€rnkraftverket som exploderade 1986 och spökstaden Pripjat som utrymdes pĂ„ tvĂ„ timmar. Den stĂ„r fortfarande öde. Man fĂ„r inte Ă„ka dit sjĂ€lv utan mĂ„ste följa med i arrangerade informationsresor, sĂ„ boka lĂ„ngt i förvĂ€g hemifrĂ„n och ha med dig pass pĂ„ sjĂ€lva turen. Vi Ă„kte med Chernobyl Tour som jag varmt kan rekommendera.

Boken fÄr tio kakor av tio, för utan den hade det helt Àrligt varit vÀldigt svÄrt att ta sig runt. Jag lÀrde mig ocksÄ mycket om landet, som jag inte visste sÄ mycket om innan jag hade besökt det och lÀst boken.