Bokrecension: Tystnadens historia

Jag har lĂ€st en bok* som heter Tystnadens historia skriven av Alfonso McCarey, amerikan med irlĂ€ndskt och mexikanskt ursprung. Boken handlar om Daniel Sword som en dag hittar en mĂ€rklig bok pĂ„ ett antikvariat. Den Ă€r mĂ€rklig sĂ„ till vida att omslaget Ă€r uppseendevĂ€ckande; en olycksbĂ„dande svart fĂ€rg med titeln skriven i ett gotisk typsnitt. Titeln pĂ„ denna bok Ă€r just Tystnadens historia och den Ă€r skriven av en för Daniel okĂ€nd författare vid namn Bastigo Grande. Daniel lĂ€ser boken som handlar om om en man som hittas av nĂ„gra bybor pĂ„ stranden. Han Ă€r medvetslös sĂ„ de bĂ€r honom till en stuga och lĂ€gger honom i sĂ€ngen. NĂ€r han vaknar sĂ„ försöker de tala med honom, men han bara stirrar pĂ„ dom. Till slut Ă€r det nĂ„gon som kommer pĂ„ att hĂ€mta papper och penna och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„r de reda pĂ„ att han har tappat minnet. Han vet inte vem han Ă€r eller vad som har hĂ€nt. SĂ„ smĂ„ningom uppdagas vem han Ă€r och hur han hamnade pĂ„ stranden – och varför han inte kan prata. Daniel blir helt förtrollad av boken och försöker ta reda pĂ„ mer om och av författaren, sĂ„ han googlar pĂ„ namnet, men inte mycket kommer upp. Detta Ă€r inledningen till Daniels sökande efter svar, inte bara om författaren utan ocksĂ„ om sig sjĂ€lv, för det visar sig att mannen i boken, Bastigo och Daniel har nĂ„got gemensamt

KĂ€lla

Jag föll för sjÀlva upplÀgget, eftersom jag Àlskar böcker som handlar om böcker (en av anledningarna till att jag Àlskar Carlos Ruiz Zafons serie om De bortglömda böckernas gravkammare). Dessutom handlar det om lÀsandets och litteraturens betydelse i ens liv. SprÄket var vÀldigt mÄlande. Stilen skulle jag nog sÀga Àr en blanding av magisk realism och gotisk.

Man kanske skulle tro att det skulle bara svÄrt att hÄlla reda pÄ de olika historierna, men det Àr det inte. Det blir inte alls rörigt, utan man förstÄr vilken berÀttelse man för tillfÀllet Àr i s a s. Ibland Àr det utdrag eller kortare kapitel av den bok Daniel lÀser och det Àr bra att det Àr tydligt avgrÀnsat, vilket bidrar till att man kan hÄlla isÀr berÀttelserna.

Slutet Àr vÀntat kanske men ÀndÄ en överraskning, om det nu lÄter vettigt? Det Àr inget typiskt Hollywood-slut men det tycker jag bara Àr bra, det blir mer trovÀrdigt tycker jag.

Jag tror att jag ska kolla om fler böcker av Alfonso McCarey för jag gillar verkligen den hÀr boken! Det hÀr var den enda som översatts till svenska, men han verkar ha gett ut Ätminstone 4 romaner till, sÄ dom kan man ju lÀsa pÄ engelska.

*Jag tÀnkte jag skulle prova nÄgot nytt, att skriva en recension om en fiktiv bok! Det kittlar fantasin att tÀnka pÄ alla olÀsta böcker som finns dÀrute nÄgonstans, men har du tÀnkt pÄ alla oskrivna böcker som ocksÄ finns?! Det hÀr skulle kunna vara en av dom.