Bokrecension: Tyskungen

Format: Pocket
Antal sidor: 409
Förlag: MÄnpocket
CopyrightÄr: 2007

Serie: FjÀllbackaserien #5

Om boken (frÄn förlaget):

Hur mycket vet vi egentligen om vÄra förÀldrar? Vilka hemligheter i det förflutna kan förklara handlingar i nuet? Dessa frÄgor tvingas Erica brottas med nÀr hon inser att hennes döda mor under andra vÀrldskriget umgicks i samma krets som den Àldre man som hittas mördad i sitt hem i FjÀllbacka.

Trots att Erica egentligen borde skriva pĂ„ sitt nya bokmanus kan hon inte lĂ„ta bli att grĂ€va djupare i fallet. Och trots att Patrik precis inlett sin pappaledighet dras Ă€ven han in i utredningen.

Erica börjar lÀsa moderns dagböcker och upptÀcker att Elsy varit med om fruktansvÀrda upplevelser. Dramatiska, sorgliga hÀndelser som förklarar varför hon var oförmögen att knyta an till sina döttrar. Men mÄnga frÄgetecken kvarstÄr. Vad var det som vÀcktes till liv nÀr Erica nÄgra mÄnader tidigare sökte upp den mördade mannen? Vem eller vilka var beredda att döda för att sanningen om det förflutna inte skulle komma fram?

Omdöme:

Jag brukar tycka mycket om Camilla LĂ€ckbergs böcker, och “Tyskungen” Ă€r inget undantag. Möjligtvis har den inte riktigt samma driv och tempo som de föregĂ„ende böckerna i serien, men slutet vĂ€ger upp det hela. Det hĂ€r Ă€r en mycket vĂ€lskriven och genomtĂ€nkt deckare, och som vanligt nĂ€r det gĂ€ller LĂ€ckberg Ă€r persongalleriet rikt och vĂ€l utmejslat. Extra stort fokus ligger i denna femte bok pĂ„ karaktĂ€rernas privatliv, och det gillar jag verkligen. LĂ€ckberg fĂ„r allt att kĂ€nnas Ă€kta och jag kan inte annat Ă€n strĂ€cklĂ€sa mig igenom den hĂ€r historien.Jag ser redan fram emot att lĂ€sa fortsĂ€ttningen, men jag ska försöka bĂ€rga mig ett tag. Camilla LĂ€ckberg-böcker vĂ€xer ju tyvĂ€rr inte pĂ„ trĂ€d, och nu nĂ€r denna Ă€r utlĂ€st Ă„terstĂ„r bara tre!