Bokrecension: Tusenårsriket

Tonny Gulløv är en ny bekanskap för mig. Jag har läst hans bok Tusenårsriket som handlar om pojken Ulv som blir tagen som roddarträl åt danska vikingar. Året är 937 och kristendomen slåss om människornas själar med Asagudarna. Ulv tillber de senare och kallar den förra för fruntimmersguden eller Vite Krist.

https://e7061dea86a74b644407074966cb0f3d.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html  Livet som roddarträl är tufft, plågsamt och livsförnekande, men Ulv överlever. Han kommer till Spanien, reser över Medelhavet till Konstantinopel och får se många vackra städer, byggnader, människor med annan hudfärg – dock allt från sin plats på roddarbänken. Men Ulvs äventyr har bara börjat och någonting oväntat händer när han köps som träl av en kvinna med långt rött hår, som på något sätt verkar bekant men som naturligtvis är helt främmande för honom. När detta händer har Ulv varit roddarträl i lite drygt 2 år och är inte längre en spenslig liten pojke, utan har blivit en bredaxlad, muskulös och stark ung man. Tyvärr ställer hans humör ofta till det för honom, Ulv kommer att få lära sig tygla sin tunga den hårda vägen. Boken skulle kunna vara en fullpoängare, men tyvärr är den inte det. Språket är rappt och humoristiskt, storyn spännande, men handlingen är verkligen segdragen! Jag kan tänka mig att det beror på att detta är den första delen i en serie och i första boken måste man s a s bygga upp världen där allt utspelar sig, vilket kan leda till segdragna passager – det är den positiva tolkningen. Jag blir i alla fall inte sugen på att läsa de andra delarna i serien. Anledningen till att jag fortsatte läsa var att jag föll för språket och karaktärerna.