Bokrecension: Trolldomens tre skrifter: smaragdernas bok

Trolldomens tre skrifter: smaragdernas bok Àr den första boken i en serie pÄ 2 böcker. Författaren till bok heter: John Stephens, han Àr född 1979 och Àr en Australisk författare. Han har jobbat med teve tidigare och detta Àr hans debutroman som utkom i Sverige 2011. Andra delen i serien heter Trolldomens tre skrifter: Rubinernas bok.

Trolldomens tre skrifter: smaragdernas bok handlar om ett syskonpar. En bister julaftonsnatt splittras en familj. Tre sykon tas ifrÄn sina förÀldrar och de hamnar pÄ barnhem. De flyttas frÄn det ena barnhemmet till det andra. Antingen brinner barnhemmen ned eller Àr barnen sÄ jobbiga att det skickas till nÀsta barnhem. Den Àldsta systern Àr 14 Är och hon Àr den Ànda av de tre syskonen som minns deras förÀldrar och har ett löfte att skydda de mindre syskonen. Hon minns sin mammas hÀnder runt om hennes axlar innan de skickades ivÀg. NÀr de tre syskonen förtvivlat kastas ut ur det nyaste barnhemmet reser de med tÄg till Cambridge Falls. En öde by utan barn, en by dÀr en tjock och tung historia tar sin början. De flyttas till ett barnhem i staden ingen kÀnner till, ett barnhem som mÀnniskor förtrÀngt och det visar sig att sykonen Kate, Emma och Michael kastas in i ett barnhem dÀr de Àr de Ànda barnen. NÀr sedan en dörr dyker upp mitt framför nÀsan pÄ allihopa blir de rÀdda och nÀr de hittar en mystisk bok kan det helt plötlsigt trotsa tidens lagar. De kan resa bland tid och rum, samtidigt som de hittar dolda mysterium om staden. Det möter Àven en förtrollande grevinna, sjÀllösa monster och yngre bekanta, 15 Är tillbaka i tiden. I det förflutna tas en farliga jakt pÄ liv och död upp. Hur Àndrar man en förgÄngen tidsepok?

Jag Ă€lskar syskonens karaktĂ€rer och hur den Ă€ldsta systern Kate försöker behĂ„lla sina syskon genom det farliga Ă€ventyret. KaraktĂ€rerna i helhet Ă€r vĂ€lförklarade och mystiska.

Miljön i boken Ă€r vĂ€lförklarad och det kĂ€nns vĂ€ldigt kusligt nĂ€r det stiger av tĂ„get till den övergivna staden Cambridge Falls. Jag tycker sĂ€rskilt mycket om förklaringen och spĂ€nningen nĂ€r de trotsar tidens lagar.

SprĂ„ket Ă€r enkelt att förstĂ„ och bra förklarat.

Sammmanfattat liknar boken mycket av en klassiker som kommer lĂ€sas mĂ„nga Ă„r framöver. Jag kan sĂ€ga att den inte var en av mina favoriter utan borde lĂ€sas av 9-12 Ă„ringar. Men jag skulle gĂ€rna kunna tĂ€nka mig att lĂ€sa nĂ€sta bok, eftersom jag Ă€ndĂ„ gĂ€rna skulle vilja rekommendera boken. PoĂ€ngen frĂ„n mig blir 6 av 10 och boken Ă€r 351 sidor.