Bokrecension: Tilly och bokvandrarna

Ni vet den dĂ€r kĂ€nslan nĂ€r man funnit en bok som gĂ„r rakt i i hjĂ€rtat, som gör att man blir ett med berĂ€ttelsen, som gör att man tĂ€nker pĂ„ boken och dess personer och lĂ€ngtar dit nĂ€r man inte lĂ€ser, nĂ€r man vill lĂ€sa hela boken pĂ„ en gĂ„ng frĂ„n pĂ€rm till pĂ€rm samtidigt som man vill att den ska rĂ€cka hur lĂ€nge som helst? Just den kĂ€nslan fĂ„r man nĂ€r man lĂ€ser Tilly och bokvandrarna av Anna James (Harper Collins, 2020).

Matilda “Tilly” Blad Ă€r 11 Ă„r och bor med sin mormor och morfar, som Ă€ger en bokhandel i fem(!) vĂ„ningar. Tillys pappa Ă€r död och hennes mamma Ă€r spĂ„rlöst försvunnen. Detta har lĂ€mnat ett taggit sĂ„r i Tillys inre, men hon har i alla fall sina böcker och sin mormor och morfar. SĂ„ en dag trĂ€ffar hon pĂ„ en karaktĂ€r frĂ„n en av sina favoritböcker – livs levande dĂ€r i bokhandeln! Det hĂ€nder en gĂ„ng till med en annan karaktĂ€r, liksom hon ser hur Sherlock Holmes talar med hennes morfar och att en kvinna med en gammaldags klĂ€nning talar med hennes mormor. Vad Ă€r det som pĂ„gĂ„r? Kan man verkligen lĂ€sa en bok mer sĂ„ att boken blir levande och handlingen verklig? Kan man gĂ„ in i och ut ur berĂ€ttelserna? Tilly fĂ„r vara med om saker hon inte trodde var möjliga. Denna bok Ă€r egentligen riktad till barn i 9-12 Ă„rs Ă„ldern, men precis som Harry Potter-böckerna sĂ„ kan den lĂ€sas av alla Ă„ldrar, bara man har stor fantasi och en stark lĂ€slust. Det senare Ă€r viktigt eftersom ett nĂ€ra band till litteraturen Ă€r  A och O om man ska vara med om litterĂ€ra Ă€ventyr och dras in i böckernas handlingar – och det gör man med besked i denna bok! Jag Ă€lskar den helt enkelt och hade jag lĂ€st den nĂ€r jag sjĂ€lv var barn, dĂ„ hade den nog tillhört en av mina favoritböcker. PĂ„ tal om favoritböcker; en av Tillys favoriter var Alice i Underlandet som jag ocksĂ„ har lĂ€st, men inte alls gillat. Fast efter att ha lĂ€st om Tilly och hennes relation till boken, sĂ„ har jag faktiskt börjat tĂ€nka om och funderar pĂ„ att ge boken en chans till. Ja, att lĂ€sa den hĂ€r boken fĂ„r en att vilja lĂ€sa de böcker som det talas om hĂ€r. James talar med sĂ„dan vĂ€rme och, vad man förstĂ„r, egen genuina upplevelse om olika böcker och om lĂ€sande överhuvudtaget, sĂ„ att man vill lĂ€sa dessa. Är det inte sĂ„ det ska vara, att böcker fĂ„r en att vilja lĂ€sa andra böcker? Litteraturen smittar s a s.