Bokrecension: The Witcher: Den sista önskningen

Så har jag då äntligen fått sätta tänderna i denna efterlängtade bok! Jag talar förstås om The Witcher: Den sista önskningen. De två första delarna i denna serie är novellsamlingar eller löst sammanfogade berättelser, där man introduceras till häxkarlens Geralts värld. Geralt av Rivia är en som slåss med och dödar brutala monster som plågar människorna. Det betyder inte att Geralt är omtyckt, snarare tvärtom, men han behövs. Genom att Geralt dödar monster får människorna leva i ro och han själv får en försörjning.

Geralt arbetar med alltifrån att slåss fruktansvärda monster till att avförtrolla människor. Det är ingen lätt uppgift, men han har tränats för detta sedan barnsben och det har haft sitt pris. Geralt träffar alla sorters människor, men han engagerar sig inte alltför djupt i relationer med andra – ja, med ett undantag då, den sköna Yennefer, som är en häxa, en trollkvinna och en väldigt skicklig sådan. Men deras vägar möts inte ofta och när de gör det så slår det gnistor om de båda, båda boksavligt och bildligt. Andrej Sapowski är en polsk fantasyförfattare, och är mest känd för sin The Witcher-serie som kom ut på 90-talet, men den allra första berättelsen om denna värld skrev han 1986 som en del av en tävling. Resten är historia som det brukar heta. Nej, jag blev inte alls besviken, boken är precis så bra som man förväntat sig. Jag kastade mig genast över den andra delen, ännu en slags novelsamling. Sedan har jag bara 6 delar kvar…Om jag kommer ihåg rätt så ska ytterligare två delar på svenska komma ut i år. Gissa vem som ska kasta sig över dom?