Bokrecension: Stay Metal

Tankar

En bok om hÄrdrock och hÄrdrockare borde vÀll var lÀmplig för en hÄrdrockare? Helt rÀtt. SjÀlv har jag hÄllit pÄ med musik lÀnge. Jag har ett band som slÀpper musik med jÀmna mellanrum och som Äker runt i olika lÀnder dÄ och dÄ för lite gig. VÄr genre: metal. Att denna boken fÄngade mitt intresse Àr knappast nÄgon större skrÀll.

Boken

Boken handlar om lastbilschauffören, mannen, myten, legenden Kenny ” Metal” Bladqvist. En medelĂ„lders hĂ„rdrockare som rent mentalt Ă€r fast i tonĂ„rsdrömmarna om ett liv som rockstjĂ€rna. Han Ă€r till rĂ„ga pĂ„ detta, trĂ„ngsynt, sjĂ€lvupptagen, hutlöst homofobisk och manschauvinistisk. Han Ă€r med andra ord en figur som de flesta av oss hade ryggat undan för. Kenny lever i sin egen bubbla dĂ€r han Ă€r störst, bĂ€st och vackrast, nĂ„got som enbart han sjĂ€lv inser. NĂ€r praktikanten Lancelot börjar dela lastbilskupĂ© med Metal pĂ„börjas en hĂ€ndelsekedja som kommer ta huvudpersonen frĂ„n den egna bubblan in i kĂ€ndisskapets finrum.

Det som tilltalade mig Ă€r att boken, som till ytan Ă€r humoristisk och i mĂ„ngt och mycket ganska lĂ€ttsam, har en allvarlig underton. Sociala problem och utanförskap gör sig pĂ„minnda och man kan mellan skratten ana Ă„ngesten. Huvudpersonen genomgĂ„r en fantastisk personlig utveckling genom berĂ€ttelsen. Just detta Ă€r nĂ„got jag saknar i mĂ„nga verk – en riktig character development. Allt Ă€r packeterat vĂ€ldigt proffsigt av författarna och döm av min förvĂ„ning nĂ€r jag lĂ€ste nĂ„gonstans att detta Ă€r deras första bok. Okej

Jag tror att boken fĂ„r ytterligare en dimension ifall lĂ€saren, som jag sjĂ€lv har musiken och frĂ€mst metal/hĂ„rdrock som bakgrund. Jag Ă€r nog inte först med att pĂ„peka igenkĂ€nningsfaktorn. Kenny ”Metal” Bladqvist Ă€r en karikatyr av en stereotyp som vi alla inom scenen trĂ€ffat pĂ„. Jag kan nog pĂ„ rak arm rĂ€kna upp en handfull verkliga KennykaraktĂ€rer. Flera gĂ„nger under lĂ€sningen stannar jag upp och antecknar nĂ„got och tĂ€nker – ”Detta mĂ„ste jag visa Jonas!”, sĂ„ngaren i mitt band. Otaliga gĂ„nger har jag trĂ€ffat pĂ„ hĂ„rdrockare i övre medelĂ„ldern som pratar om sitt kommande genombrott. Som bjudit in mig till diverse projekt av tvivelaktig kvalitĂ© eller som raljerat om hur true och fantastisk scenen var förr i tiden, eller om den gĂ„ngen man delade öl med X gitarristen i X band. Det rĂ€cker egentligen med att man besökt valfri rock/metalfestival för att kĂ€nna igen Kenny.

Det enda boken faller pĂ„, nu kommer jag svĂ€ra i kyrkan, Ă€r upplĂ€sningen. Det Ă€r upplĂ€st av en av författarna och författarlĂ€sning brukar ju generellt anses vara extra fint. Mitt problem Ă€r att han lĂ„ter sĂ„ glad hela tiden. Även nĂ€r den aktuella hĂ€ndelsen inte Ă€r sĂ€rskilt glĂ€djande. Ibland kommer jag tĂ€nka pĂ„ rösterna i Daniel Tiger, alltid uppĂ„t och med ett smile! Gestaltning och sĂ„dant Ă€r dĂ€remot som det bör, tempo och tydlighet likasĂ„. Men om detta Ă€r debuten sĂ„ mĂ„ste det ju finnas nĂ„got att kritisera, eller hur?

Betyg

DÄ var det dags. Boken Àr skitrolig, bra och pÄ samma gÄng allvarlig och aktuell. Oavsett om du har en fot i hÄrdrocken eller inte sÄ vill jag rekommendera den. UpplÀsningen hindrar boken frÄn en fullpott.