Bokrecension: Stad av aska

Sidor: 490
Serie: The Mortal Instruments #2
SprĂ„k: Svenska
Originaltitel: City of ashes

OBS! Handlingen kan innehÄlla spoilers för tidigare delar i serien!
Handling frĂ„n förlaget:
Clary Fray önskar att livet bara kunde ÄtergÄ till det normala. Men vad Àr normalt nÀr du Àr en demondrÀpande skuggjÀgare, vars mamma ligger medvetslös i en magipÄverkad koma och du plötsligt kan se varulvar, vampyrer och Àlvor pÄ gatorna?
Clary försöker dra sig undan frĂ„n skuggvĂ€rlden för att kunna hĂ€nga mer med Simon (Ă€r han kanske mer Ă€n en vĂ€n?), men Jace tĂ€nker inte slĂ€ppa henne sĂ„ lĂ€tt. Och den enda chansen Clary har att hjĂ€lpa sin mamma Ă€r om hon söker upp Valentine, den ondskefulle skuggjĂ€garen som mördat hennes morförĂ€ldrar – och dessutom Ă€r hennes pappa

Omdöme:
Cassandra Clare kan alltid imponera pĂ„ en, oavsett hur mĂ„nga gĂ„nger man tĂ€nker: “NĂ€, jag ska inte lĂ€sa mer av henne, eftersom boken har bla bla och bla bla.” Jag tycker att hennes böcker inte har den trovĂ€rdigheten som man inte ser sĂ„ ofta, utan allting kĂ€nns liksom bara klichĂ©. Men Ă€ndĂ„ sĂ„ fortsĂ€tter jag att bestĂ€lla hem hennes böcker och fortsĂ€tter att lĂ€sa dem med lite hat blandad kĂ€rlek. Och jag kommer att lĂ€sa nĂ€sta bok i serien ocksĂ„ + The Infernal Devices som jag har första & andra delen i hemma.

KaraktÀrerna Àr som sagt inte sÄ trovÀrdiga, men jag Àlskar dem flesta av dem ÀndÄ. Clary har tuffat till sig lite frÄn första boken nu, men jag hoppas pÄ att hon kommer bli Ànnu mer tuff. Som Isabelle typ, fast det Àr kanske lite svÄrt eftersom Isabelle Àr nÀstan lika tuff som Rose i Vampire Academy. Jag gillar inte Clary & Jaces komplicerade relation, Àrligt talat kan inte författarna komma med nÄgot nytt snart?
En relation som jag dĂ€remot Ă€lskar Ă€r Alec & Magnus. Åh, Magnus Bane mĂ„ste nog vara en utav mina favoritkaraktĂ€rer all-time! Jag tycker att han Ă€r oerhört intressant & rolig, Ă„t vissa utav hans kommentarer höll jag pĂ„ att dö av skratt – Ă€ven om dem inte var sĂ„ vĂ€rst roliga.

Stad av aska tycker jag Ă€r bra för att vara andra delen i en serie, annars brukar författarna tappa greppet lite om sjĂ€lva vĂ€rlden, karaktĂ€rerna och sprĂ„ket som dem byggt upp. Men inte Clare inte, hon har fortfarande ett sjukligt bra sprĂ„k som kan spela som förebild för mĂ„nga andra författare. Boken Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt spĂ€nnande, det hĂ€nder oftast saker hela tiden vilket gör att man inte kan lĂ€gga ifrĂ„n sig boken. Humorn Ă€r nog bĂ€st, i alla fall Banes, vet inte hur mĂ„nga gĂ„nger jag kan lĂ€sa igenom vissa stycken som han sĂ€ger. Min favorit som sagt. MĂ„ste ta tag i att lĂ€sa novellerna om Magnus Bane snart!

Boken gick vÀldigt fort att lÀsa ut, trots att den nÀstan var 500 sidor. Det beror förmodligen mest pÄ att jag ville veta vad som hÀnde och att det var en stor j*kla cliffhanger i slutet av boken. Just nu sÄ hatar jag dig igen, Cassandra Clare. Jag kommer nog strunta i att lÀsa The Mortal Instruments pÄ engelska, och i stÀllet kommer jag att lÀsa delarna allt eftersom dem kommer pÄ svenska.