Bokrecension: Solviken av Annika Estassy

Titel: Solviken
Författare: Annika Estassy
Förlag: Frank förlag

InlÀgg skrivet av Hanif.

HÀr kommer ett till kompistips pÄ bloggen. Annika Àr ocksÄ med i min skrivargrupp, som jag hÀnger med ibland IRL. BÄde Annika och Eva Rydinger debuterade bÄda i maj vilken var en stor hÀndelse i min lilla bubbla. SÄ Àven denna bok har jag lÀst i manusform i ett mycket tidigare skede och det var kul nu sÄklart att lÀsa den i sitt fÀrdiga skick.

Solviken Àr en mysig feelgoodbok, med smÄputtriga personbeskrivningar och fÀrgrika miljöer. Den handlar om Marie Lindsjö som Àrver sin fasters Gretas hus Solviken. Renoveringsobjektet i Roslagen blir hennes nya hem, dÀr hon genast bor in sig, lÀr kÀnna de intressanta, lite kufiska grannarna och skapar sin drömtrÀdgÄrd. FrÄn början pendlar hon frÄn jobbet i centrala Stockholm. Sin lilla tvÄrumslÀgenhet saknar hon inte och hon bestÀmmer sig att ge upp relationen med en gift man som inte leder nÄgonstans. Det har hennes kompis Susanne sagt att hon skulle göra hela tiden.

Hon möter grannens Ruth barnbarn, en snygg man yngre Àn henne sjÀlv, en nyligen lÀmnad Gabriel pÄ krogen och hon möter Niklas. Niklas Àr speciell och han har en bÄt som senare en dag seglar in i hennes vik pÄ Aspö. Niklas har en dotter Ebba och ett ex, Ylva, som Àr en fantastisk karaktÀr och den som jag tycker om mest fast att hon Àr elak. Redan pÄ manusstadiet hoppade hon upp ur sidorna och krÀvde plats och uppmÀrksamhet.

Det hÀr Àr en bok för den som gillar relationsromaner och vill ha lite lÀttsmÀlt underhÄllning. Persongalleriet Àr inte sÄ stort och konflikterna inte alltid sÄ avancerade men man kan lÀtt leva sig in i de olika karaktÀrernas kÀnsloliv. NÀr jag la ifrÄn mig boken kÀndes det som om att jag hade trÀffat nÄgra av dem pÄ en fest pÄ landet nÄgon gÄng nÄgonstans i nÄgons sommarhus. I bokens slut stÄr jag med i tacket och för det kÀnner jag mig extra hedrad.

Annika jobbar nu pÄ sin nÀsta bok som delvis kommer att utspela sig i Frankrike, varifrÄn hon har pÄbrÄ. Den boken har arbetsnamnet Croissanter till frukost och kommer inte att handla om Marie och Niklas. I den boken har istÀllet karaktÀren Gabriel och hans fru Cecilia, som spinoff till Solviken, förÀrats en helt egen bok. Jag hoppas att murÀnan Ylva lyckas smyga sig in Àven dÀr.