Bokrecension: Slott och sammanbrott

Författare: Ros AsquithAntal sidor: 168 stFörlag: Kabusa böckerSerie: Författardrömmar 1Utgiven Är: 2006Originalets titel: Castles and CatastrophesGenre: VÀnskap, fantasy, kÀrlek

Cordelia har bestĂ€mt sig: hon ska bli författare, precis som sin faster. Men Cordelia vill inte skriva om familjeproblem eller sĂ„dant – hon vill skriva om hjĂ€ltinnor, drakar, kĂ€rlek, prinsar och annat spĂ€nnande.     NĂ€r skolan anordnar en skrivartĂ€vling ser Cordelia sin chans till att bli berömd. Hon börjar skriva pĂ„ en berĂ€ttelse vid namn “Ringarnas dam” med hjĂ€lp av fjĂ€derpenna och pergament. Hennes mĂ„l Ă€r att vinna priset för bĂ€sta romantiska berĂ€ttelse.   Jag Ă€lskar sprĂ„ket i den hĂ€r boken – det Ă€r roligt och passar Cordelia precis. Jag gillar Cordelia ocksĂ„, hon Ă€r en fĂ€rgstark person och har lite samma skrivproblem som jag har. Hon kĂ€nns lite kaxig, men det gör henne faktiskt bara roligare och intressantare att lĂ€sa om.    Jag lĂ„nade den hĂ€r boken bara för att den skulle handla om nĂ„gon som ville bli författare (som jag), och den övertrĂ€ffade verkligen mina förvĂ€ntningar. I boken fick man lĂ€sa bĂ„de om Cordelias liv och hennes berĂ€ttelse “Ringarnas dam”, bĂ„da spĂ€nnande fast pĂ„ olika sĂ€tt. I “Ringarnas dam” hade Cordelia gjort en massa anteckningar till sig sjĂ€lv, och de var vĂ€ldigt roliga! Man kan ocksĂ„ hitta en massa bra skrivtips frĂ„n Cordelias faster författaren Laura Hunt i boken. Cordelia har kommenterat varje skrivtips, och sĂ„dana detaljer som att hon gör det gillar jag verkligen.    Superbra, snabblĂ€st bok med fantastiskt sprĂ„k helt enkelt som alla borde lĂ€sa!
Bokens första mening:KÀra lÀsare och författare.
Saker frĂ„n boken som inspirerar mig:‱ Att Cordelia vill bli författare – det finns för fĂ„ böcker om författare tycker jag!‱ Att man fĂ„r lĂ€sa bĂ„de om Cordelias liv och hennes berĂ€ttelse, det gör boken extra spĂ€nnande.‱ En vanlig bok med skrivtips i, det hittar man inte sĂ„ ofta, och det borde det finnas fler av.
Betyg 7.5 av 10

InlÀgg senast uppdaterat: 16 februari, 2022