Bokrecension: Skugga av svek I

Serie: Outlander #8 del 1 av 2
SprÄk: Svenska
Originaltitel: Written in My Own Heart’s Blood

OBS! Kan innehÄlla spoilers frÄn tidigare delar! LÀs pÄ egen risk!

Handling frÄn baksidan:

En förödande Äterförening

Året Ă€r 1778. Frankrike förklarar krig mot Storbritannien och de brittiska trupperna lĂ€mnar Amerika. Mitt i det politiska tumultet Ă„tervĂ€nder plötsligt Jamie frĂ„n de döda. I tron att hennes man varit död under alla dessa Ă„r har Claire gift om sig med Jamies bĂ€ste vĂ€n. Jamies Ă„terkomst vĂ€nder upp och ner pĂ„ familjens vĂ€rld och nĂ€r sonen hon har med sin nye man förstĂ„r vem som Ă€r hans riktiga pappa blir situationen alltmer katastrofal.

Omdöme:
Jag lĂ€ste pĂ„ nĂ„gons blogg att man i princip mĂ„ste vara ett fan utav Outlander-serien om man lĂ€ser del 1 utav 8:e boken, eftersom alla böckerna Ă€r ca 700-1200 sidor lĂ„nga. Och tĂ€nk att den hĂ€r boken – Skugga av svek I – Ă€r ca 700 sidor och att det ska komma en till del utav den hĂ€r boken – Skugga av svek II – som förmodligen Ă€r lika lĂ„ng eller Ă€nnu lĂ€ngre. Det Ă€r verkligen imponerande hur mycket Diana Gabaldon har skrivit om de hĂ€r karaktĂ€rerna och att hon fortfarande lyckas fĂ„ till det sĂ„ bra. För o ja, det gör hon. Efter bara nĂ„gra sidor Ă€r jag fast – igen.

Fast i början var det vĂ€ldigt förvirrande, jag undrade om jag hade missat ett kapitel eller sĂ„ i sjunde boken – Som ett eko – eller bara förtrĂ€ngt det faktum att spoiler! Jamie var död. Men i alla fall, efter att ha lĂ€st nĂ„gra kapitel och nĂ„gorlunda fĂ„tt koll pĂ„ alla dessa karaktĂ€rer – herregud, vilket stort persongalleri det finns i den hĂ€r serien – sĂ„ flöt allting bara pĂ„ ilfart.

VĂ€rlden, sprĂ„ket, humorn – allt Ă€r vĂ€lbekant vid det hĂ€r laget och jag njuter lika mycket varje gĂ„ng jag öppnar en utav Gabaldons böcker. Jag gillar Claires berĂ€ttarröst vĂ€ldigt mycket och man har verkligen fĂ„tt se hur hon – och alla andra karaktĂ€rer – har utvecklats. Som Jamie till exempel. Jag tycker faktiskt om William, trots att han ibland betedde sig som en skitstövel sĂ„ pĂ„minner han mig om pĂ„ sĂ€tt och vis Will Herondale i The Infernal Devices. Men bara pĂ„ sĂ€tt och vis. Det Ă€r lite förvirrande att hĂ„lla koll pĂ„ alla slĂ€ktingar till Claire & Jamie, för det Ă€r en oerhört stor familj kan man vĂ€l sĂ€ga.

Skugga av svek I Àr lika bra som dess föregÄngarna, Àven om vissa utav delarna i serien Àr lite bÀttre Àn denna. Man kan ju undra vad Gabaldon egentligen kan skriva vidare om, med tanke pÄ hur mycket hon redan har skrivit men pÄ nÄgot sÀtt Àr det fortfarande spÀnnande & intressant. Man vill ju att allting ska sluta lyckligt, men uppenbarligen vill inte Gabaldon det utan lÀgger in lite twistar hÀr & dÀr.
Det Ă€r ett otroligt stort persongalleri och jag rekommenderar verkligen att man börjar frĂ„n början med den hĂ€r serien, annars fattar man nog inte inget nĂ€r man lĂ€ser den hĂ€r boken. Fast Ă„ andra sidan, om du inte tycker om den hĂ€r serien sĂ„ ska du nog inte heller slösa tid & pengar pĂ„ den. Fast eftersom serien Ă€r sĂ„ bra sĂ„ tror jag inte att du inte skulle tycka om den. För seriöst, man blir verkligen beroende av den hĂ€r serien. Allting som har att göra med den hĂ€r serien Ă€r bara sĂ„ himla bra och nu nĂ€r första boken har filmatiserats som tv-serie sĂ„ blir man bara Ă€nnu mer “excited” inför vad som komma skall. Det var lite dĂ€rför jag frĂ„gade efter den hĂ€r boken frĂ„n förlaget, jag hade börjat kolla pĂ„ de avsnitt som hittills fanns ute och jag kĂ€nde att jag bara mĂ„ste fĂ„ reda pĂ„ vad som skulle hĂ€nda efter sjunde delen. Och nu Ă€r behovet tillbaka, vad kommer att hĂ€nda i nĂ€sta del av Skugga av svek?

En frĂ„ga: har den engelska versionen av 8:e delen ocksĂ„ delats upp i tvĂ„ delar? För det slutade ju med en cliffhanger – som om jag inte skulle lĂ€sa nĂ€sta del Ă€ndĂ„, duh – och dĂ„ blev jag fundersam. Och, Ă€r det nĂ„gon som vet hur mĂ„nga böcker det kommer att bli i Outlander-serien?

För att göra en lĂ„ng recension kort: ni som gillar den hĂ€r serien – LÄS VIDARE, ni som inte gillar den hĂ€r serien i bokformat – KOLLA PÅ TV-SERIEN. Eller förresten, GÖR BÅDE OCH.