Bokrecension: Skandinavisk kulturkamp

Jag har inte tidigare lÀst Jan Sjunnesson men har förstÄtt att han Àr en erfaren författare med en akademisk bakgrund. Hans senaste bok, Skandinavisk kulturkamp (Vulkan, 2020) har jag dock lÀst.

Kritik mot islam och mot den förda migrationspolitiken Ă€r inte politiskt korrekt i Sverige. Man blir kallad för rasist i bĂ€sta fall och nazistisk mördare i vĂ€rsta. Diskussionen tenderar att vara lĂ„ngt ifrĂ„n saklig, för man hĂ„ller sig inte till fakta och sakargument utan till kĂ€nslor och politisk korrekthet. Åsiktskorridoren har blivit smalare och smalare för varje Ă„r. För att kunna föra en saklig debatt om islamiseringen av vĂ„rt samhĂ€lle, behövs det kunskap och fakta. Sjunnesson besitter ett stort mĂ„tt av kunskap, det mĂ€rker man nĂ€r man lĂ€ser hans bok. PĂ„ ett mycket lĂ€ttfattligt sĂ€tt sĂ„ redogör författaren för hur kritiken mot och debatten om islam och invandring förts i Danmark, Norge, Sverige och Finland. Det Ă€r i denna ordning Sjunnesson som redogör för de skandinaviska lĂ€ndernas kulturkamp, dess orsaker, grund och processen framĂ„t. Det Ă€r en fallande ordning, dĂ€r Danmarks kulturkamp varit och Ă€r störst och mest framgĂ„ngsrik, medan Finlands kulturkamp Ă€r mycket medioker och politisk korrekt.  Referenser ges hela tiden till olika litterĂ€ra verk, samt till organisationer och personer som velat föra denna diskussion pĂ„ ett mer seriöst sĂ€tt, Ă€n massmedias braskande rubriker. Det mest intressanta tyckte jag var avsnittet om Norge, dĂ€r Hege Storhaug intervjuade Lars Hedegaard. Jag har lĂ€st hennes bok LandsplĂ„gan Islam som verkligen var en ögonöppnare (du kan lĂ€sa min recension av hennes bok hĂ€r.) Det boken skulle ha tjĂ€nat pĂ„, Ă€r en redaktionell genomgĂ„ng för att fĂ„ bort grammatiska brister, syftningsfel, stavfel, etc. Men sĂ„dant Ă€r inte billigt, jag vet. Hur som helst, Àven om sjĂ€lva lĂ€supplevelsen pĂ„verkas, sĂ„ tar det inte bort vĂ€rdet pĂ„ den kunskap som boken ger.