Bokrecension: Resan till ljuset

Dimitrij Gluchovskij, författaren till succéböckerna i Metro-serien, skapade ett forum pÄ nÀtet dÀr han bjöd in andra att skriva om Metro-vÀrlden 2033. I Ryssland har ett 20-tal böcker utkommiti bokform och hÀr i Sverige Àr det förlaget Colto som ger ut nÄgra böcker i serien.

Jag har lÀst Resan till ljuset av Andrej Djakov. Vi befinner oss i St Petersburgs metro, dÀr mÀnniskor tagit sin tillflykt undan strÄlningen. PÄ ytan lever muterade varelser av bÄde mÀnniskor och djur, under ytan lever mÀnniskor. Gleb Àr en förÀldralös pojke, som lever sitt liv pÄ en av metrostationerna. Livet gÄr sin gilla gÄng, tills en dag dÄ en berömd stalker dyker upp hos dom. Han Àr en av stalkarna som fÄtt i uppgift att undersöka en ljussignal som setts frÄn marinbasen i Kronstadt. Finns det andra överlevare? Hur lever dom? Signalerar dom för att dom vill att andra ska komma dit? Finns det rent vatten dÀr eller kanske Àr det som sekretisterna sÀger Arken som ska föra dom alla till det förlovade landet, med ren luft och rent vatten, med mat och blÄ himmel?

Expeditionen möter mĂ„nga faror pĂ„ sin vĂ€g mot Kronstadt och det Ă€r inte bara de muterade djuren de behöver vara rĂ€dda för visar det sig
och Gleb kommer att ha en huvudroll i dramat, men det vet ingen, inte ens han sjĂ€lv, om Ă€nnu.

Det började lite skakigt, men sedan tog sig berÀttelsen och blev en stark berÀttelse om vad det Àr att vara mÀnniska, vad hunger och rÀdsla kan göra med en, vad kamratskap och gemenskap och samhörighet betyder och hur starkt ett hopp Àr. Det sista som överger mÀnniskan Àr hoppet sÀgs det, och det tycker jag denna bok Àr ett bra exempel pÄ. MÄnga kloka livssanningar fÄr man med sig ocksÄ. Gillar man sci fi, gillar man Gluchovskijs Metro-vÀrld, dÄ Àlskar man Àven den hÀr boken!