Bokrecension: Recension ”Yrke: influencer”

Antal sidor: 139 sidor
ISBN: 9789173379403
Finns hos: Adlibris / Bokus
Goodreads-betyg: 3.52
Första meningen i boken: Det här är inte en bok om hur du blir känd.

Baksidestext
Bloggare, youtubers, poddare och instagrammare är vår tids stora kändisar. Genom att bygga upp stora följarskaror har de blivit entreprenörer med enorm räckvidd och möjlighet att påverka. Att vara en influencer är i dag ett yrke att ta på fullaste allvar. Men hur gör man egentligen för att lyckas och vilka fallgropar finns?
Det här är handboken för dig som drömmer om att göra karriär på nätet. Linda Hörnfeldt coachar dig i konsten att bygga och vårda din målgrupp, ta betalt för samarbeten och nätverka. Genom handfasta råd, inspiration och intervjuer med kända influencers, som Ebba Kleberg von Sydow, Sara Bäckmo, Jonna Jinton och Flora Wiström, får du veta allt du behöver för att påbörja din karriär som influencer.

Vad tycker jag?
Jag tycker om boken! Den är väldigt bra skriven och jag gillar uppbyggnaden med tillexempel: olika sätt att tjäna pengar eller nackdelar med att vara influencer. Varje del har ett eget kapitel eller så hänvisas man till rätt kapitel genom att det står något i stil med “läs mer om X i kapitel 3”. Jag gillade även att Linda beskriver att det inte är ett lätt jobb att vara influencer. Jag som “bara” bloggar som en hobby kan ibland känna att jag har för lite att skriva eller inte hinner, och jag gör ändå det här som en rolig hobby! Jag gillar även typsnitten och färgskalan boken är i. Det känns väldigt modernt. Boken tar upp väldigt bra saker som man “måste” ha koll på om man vill bli en influencer. Jag tycker boken är ett bra hjälpmedel, även för mig som bara har bloggandet som en hobby. Jag rekommenderar boken till alla som har planer på att arbeta/vara aktiv inom denna bransch!

Inlägg senast uppdaterat: 16 februari, 2022