Bokrecension: Recension: Tusen bitar av Marcus Jarl

Den hĂ€r boken dök upp som ett recensionsex pĂ„ jobbet och jag drogs till det fina, fina (men pĂ„ nĂ„got vis lite juliga?) omslaget. Sedan var det sjĂ€lva bokens moraliska dilemma som jag blev intresserad av. Baksidetexten Ă€r nĂ„got vag, men det gĂ„r Ă€ndĂ„ att förstĂ„ att denna bok handlar om nĂ„got sĂ„ intressant som organdonation – och vad som hĂ€nder nĂ€r man inte vill ha det man fĂ„r.

Tusen bitar fĂ„r vi trĂ€ffa Nils och Benke, ett par som haft en skakig start men som nu lever i en bra relation dĂ€r det bara Ă€r Nils förĂ€ldrar, som tagit avstĂ„nd frĂ„n honom sedan han kom ut som homosexuell, som Ă€r ett moln över deras huvuden. SĂ€rskilt Lennart, Nils pappa, har svĂ„rt att acceptera sin sons liv. Vi fĂ„r ocksĂ„ trĂ€ffa Ebba och Robert, vars lĂ„nga Ă€ktenskap blivit allt mer olyckligt och ohĂ€lsosamt – Robert fĂ„r utlopp för sitt extrema böghat pĂ„ nĂ€tet, och verkar falla allt lĂ€ngre ned i ett hĂ„l av Ă„ngest och vĂ„ldsamhet. Ebba, Ă„ sin sida, kĂ€mpar för att hitta en ursĂ€kt till att stanna hos honom. De tvĂ„ parens vĂ€gar korsas pĂ„ ett ovĂ€ntat sĂ€tt, som förĂ€ndrar dem alla i grunden.

Som sagt gĂ„r det att, med lite fantasi, utlĂ€sa frĂ„n bokens baksida att den handlar om organdonation och om vad som hĂ€nder nĂ€r en extrem homofob fĂ„r en homosexuell mans hjĂ€rta. Det mĂ„ vara en slags spoiler, men jag kĂ€nner mig nĂ€stan tvungen att skriva det, för utan just denna handling skulle den hĂ€r boken inte vara sĂ€rskilt intressant, och jag hade antagligen inte lĂ€st den sjĂ€lv om jag inte visste att den handlade om detta. Jag gĂ„r nĂ€mligen igĂ„ng vĂ€ldigt mycket som lĂ€sare pĂ„ tĂ€nk om-scenarion; vad skulle hĂ€nda om
? Det Ă€r kittlande att fundera pĂ„ just reaktionen som en homofob skulle fĂ„ om han visste, och det Ă€r i den kittlingen som hela Tusen bitars tjusning ligger.

VÀgen dit Àr dock ganska lÄng. Eftersom jag vet vad som ska hÀnda vÀntar jag mest för att se; vem ska dö? Vem ska fÄ hjÀrtat? Och det dröjer. Det mÀrks att detta Àr en debutbok, eftersom startstrÀckan Àr sÄ vÀldigt lÄng. LÀnge Àr det Nils infekterade relation med sina förÀldrar som Àr det intressantaste i boken, och det har man lÀst förut. Likadant Àr det med Ebba och hennes situation. Boken gör dock ett rÀtt bra jobb med att bygga upp sina karaktÀrer, hÄlla berÀttelsen flytande och sedan nÄ fram till den dÀr twisten. Men ibland Àr det svÄrt att undgÄ kÀnslan av att allt detta karaktÀrsbyggande Àr verktyg för att komma fram till den sjÀlva springande punkten. TÀnk om-scenariot. Det Àr trots allt det som gör boken unik.

FrĂ„gorna om organdonation i sig Ă€r intressanta – boken tar upp fenomen som cellminne och i vissa skildringar rör sig den hĂ€r annars vĂ€ldigt realistiska boken hyfsat nĂ€ra en tunn, tunn grĂ€ns till nĂ„got pyttelitet övernaturligt. Jag uppskattar nog att boken aldrig drar för mycket Ă„t det hĂ„llet, men det finns Ă€ndĂ„ nĂ„gon slags skugga dĂ€r som Ă€r intressant och pĂ„verkar lĂ€sningen.

Mitt största problem med denna roman Ă€r nog egentligen sprĂ„ket och uppbyggnaden. EmellanĂ„t blir det sĂ„ tydligt att den hĂ€r boken Ă€r en första roman – den kĂ€nns stundtals överarbetad, tyngd av adjektiv som ger lĂ€sningen en lite glĂ€ttig ton. Det Ă€r aldrig nĂ„gon som bara ler, de ler snett eller sorgset eller finurligt. Ingen sĂ€ger, de försĂ€krar, frustar och varnar fram sin dialog. För mig blir sprĂ„ket ganska klumpigt och övertydligt. Detsamma gĂ€ller med alla inre tankar – allting förklaras, lĂ€ggs rakt framför mig som lĂ€sare fastĂ€n jag sĂ€kert hade förstĂ„tt att Ebba mĂ„r dĂ„ligt över sin mans hot Ă€ven om jag inte fĂ„tt det förklarat för mig pĂ„ en halv sida. Ofta kĂ€nner jag att boken kunde ha varit kortare utan att alls förlora pĂ„ det. Till detta kommer en viss glĂ€ttighet, en viss klyschig kĂ€nsla jag har svĂ„rt för, dĂ€r allt har en förklaring, alla sĂ€ger rĂ€tt saker och det blir bra i slutĂ€ndan Ă€ndĂ„.

Trots det finns det glimtar i Tusen bitar som Ă€r bra, som vittnar om författare som nog kan lite mer. För mig Ă€r det dock en rĂ€tt medioker bok som mest lever pĂ„ den dĂ€r enda tĂ€nk om-idĂ©n, som nog hade kunnat behandlas precis lika bra eller bĂ€ttre i ett betydligt kortare, intensivare format.