Bokrecension: Recension: Timbuktu av Paul Auster

SĂ„ var terminen igĂ„ng. Jag har nu pĂ„börjat min C-kurs i engelska, med inriktning pĂ„ litteratur. Min kurs kommer att fokusera pĂ„ “animal fiction” – ett tema jag tycker lĂ„ter spĂ€nnande och som passar mig vĂ€ldigt bra. Förutom en essĂ€ om varför man har nytta av att studera djur i konst, sĂ„ Ă€r Timbuktu den första boken pĂ„ kursen – och dessutom Ă€r den mitt första möte med Paul Auster.

PĂ„ gatorna i Baltimore snubblar Willy, en döende uteliggare fram med sitt konstanta sĂ€llskap – sin trogna hund Mr Bones. Mr Bones vet att Willy snart inte kommer finnas kvar, och att han mĂ„ste börja ta hand om sig sjĂ€lv. Men hur ska det gĂ„ till nĂ€r Willy alltid funnits? Inte en enda dag har Mr Bones varit utan honom. Men sĂ„ Ă€r ocksĂ„ Mr Bones en vĂ€ldigt sofistikerad hund – han förstĂ„r det engelska sprĂ„ket och Ă€r smartare Ă€n de flesta andra fyrbenta han trĂ€ffat pĂ„. Om han bara anvĂ€nder sin hjĂ€rna kan allting kanske lösa sig Ă€ndÄ

Vad jag tycker om den hĂ€r boken Ă€r extremt svĂ„rt att sĂ€ga. Min Ă„sikt om den har vĂ€xlat mer Ă€n en gĂ„ng under lĂ€sningen. Till en början tyckte jag bra om den – den kĂ€ndes unik och intressant i sitt upplĂ€gg, men det Ă€r som om luften gĂ„r ur den nĂ„got kapitel in. Trots att boken Ă€r mycket kort – jag tror till och med att den klassas som en sĂ„ kallad “novella” – sĂ„ har den lĂ„nga kapitel och handlingen Ă€r inte sĂ€rskilt stramt uppspĂ€nd, vilket gör att jag upplever den som lite planlös. Till detta kommer att Willy hĂ„ller lĂ„nga monologer som i sanningens namn Ă€r rĂ€tt trista.

Det som dock gör mig mest konfunderad i lĂ€sningen Ă€r upplĂ€gget och berĂ€ttarperspektivet. Mr Bones Ă€r definitivt bokens huvudperson, den kring vilken handlingen kretsar, men samtidigt Ă€r berĂ€ttarrösten inte hans. Det berĂ€ttas om saker Mr Bones omöjligt kan veta, boken tar svĂ€ngar in i det förflutna och in i andra karaktĂ€rers tankevĂ€rldar. OvanpĂ„ detta kommer ocksĂ„ faktumet att Mr Bones Ă€r en slags fabelhund, kapabel att förstĂ„ mĂ€nskligt tal och mĂ€nskliga tankar – kort sagt med ett nĂ€stan helt mĂ€nskligt tankesĂ€tt. Och detta gör att berĂ€ttelsen snubblar lite för mig. För Mr Bones Ă€r inte en hund. Hans berĂ€ttelse Ă€r mĂ€nsklig, och det gör boken svĂ„r att tro pĂ„ och svĂ„r att ta till sig. Jag kommer pĂ„ mig sjĂ€lv med att kontrastera den med den kanske bĂ€sta skildring av en hunds tankevĂ€rld som alls skrivits – Kerstin Ekmans HundenI den berĂ€ttelsen Ă€r hunden en hund, sprĂ„ket Ă€r en hunds, bilderna, vĂ€rldssynen, allting Ă€r filtrerat genom en prisma som tydligt sĂ€ger att det Ă€r ett djurperspektiv. SĂ„ Ă€r verkligen inte fallet hĂ€r.

Naturligtvis Ă€r det ocksĂ„ detta som gör Timbuktu intressant. Varför denna hybrid mellan hund och mĂ€nniska? Det vĂ€cker onekligen alla sorters olika frĂ„gor. Men för mig haltar lĂ€supplevelsen eftersom jag aldrig tror pĂ„ den. Jag hittar aldrig det dĂ€r lĂ€get dĂ€r jag accepterar premisserna. Att göra Mr Bones sĂ„ mĂ€nsklig kĂ€nns för mig som att fuska, och detsamma gĂ€ller perspektivbytena. Fusk – för att boken tar genvĂ€gar. IstĂ€llet för att faktiskt gĂ„ in i hur en hund skulle kunna uppleva vĂ€rlden stannar den hĂ€r boken vid att ge hunden ett mĂ€nskligt sinne, som kan förklara allting för lĂ€saren. Jag upplever det dĂ„ och dĂ„ som ett slags lathet, som om författaren inte orkat med det arbete som hade behövts för ett “riktigt” djurperspektiv. Dessutom lider boken av en del styltig exposition.

Intressant nog har jag dock redan kĂ€nslan av att det hĂ€r kommer bli en bok som vĂ€xer i efterhand – nĂ„got som kan diskuteras, stötas och blötas i timmar. Det finns naturligtvis en vits i att skriva sĂ„ hĂ€r – men det hindrar inte boken frĂ„n att kĂ€nnas halvdan under sjĂ€lva lĂ€sningen. Hursomhelst kan ni vara sĂ„ sĂ€kra – det blir fler recensioner pĂ„ djurböcker framöver!

“Timbuktu”, 1999