Bokrecension: Recension: The Year of the Flood av Margaret Atwood

Det Ă€r ganska lĂ€ngesedan nu som jag lĂ€ste den första delen i den hĂ€r trilogin, Oryx and Crake. Men jag gillade verkligen den boken skarpt och köpte resten av delarna i serien nĂ€stan med en gĂ„ng. Sedan blev det förstĂ„s saker som examensarbete och annat som kom i vĂ€gen för vidare lĂ€sning, men nu har jag alltsĂ„ Ă€ntligen lĂ€st ocksĂ„ del tvĂ„.

VÀrlden ligger öde efter den sjukdom som dragit över jordklotet och dödat nÀstan alla mÀnniskor. Kvar finns nÄgra enstaka som kÀmpar för överlevnad i en vÀrld dÀr naturen tar över allt mer. Bland dem finns Toby och Ren, tvÄ kvinnor som delar ett förflutet men som Àr ovetande om varandras överlevnad. Toby rör sig pÄ hustaken med sin fars gamla jaktgevÀr, medan Ren sitter inlÄst i en före detta sexklubb dÀr musiken fortfarande dÄnar pÄ den öde scenen. De har bÄda varit medlemmar i den religiösa natursekten The Gardeners, och det Àr bÄde tron och erfarenheterna dÀrifrÄn som hÄller dem vid liv. Men finns det nÄgon mer?

Precis som Oryx and Crake Ă€r The Year of the Flood en bok som rör sig bĂ„de framĂ„t och bakĂ„t i tiden, och dĂ€rmed Ă„terbesöker vi hĂ€ndelserna frĂ„n den första boken pĂ„ ett liknande sĂ€tt, men rör oss ocksĂ„ lite, lite in i framtiden. KaraktĂ€rer frĂ„n förra boken dyker upp – bĂ„de Crake och Snowman Ă„terkommer, och det Ă€r synd att det gĂ„tt sĂ„ pass lĂ„ng tid sedan jag lĂ€ste den första boken eftersom det finns en del saker jag inte lĂ€ngre minns. Men det Ă€r ocksĂ„ roligt att Ă„terse de karaktĂ€rer man redan lĂ€rt kĂ€nna, och fĂ„ se dem ur andra synvinklar.

VĂ€rlden som Atwood skapat Ă€r nog bokens största styrka – fortfarande en fascinerande men olycksbĂ„dande tĂ€nk-om-vĂ€rld som tyvĂ€rr inte kĂ€nns helt omöjlig. I den bor mĂ€rkliga djur framtagna i labb – frĂ„n de obehagligt smarta pigoonerna till de löjligt fĂ€rgglada Mo’Hair-fĂ„ren, resultat av en forskning dĂ€r möjligheterna Ă€r oĂ€ndliga. Ă„ven om boken visserligen Ă€r fiktion, Ă€r den inte riktigt sĂ„ mycket fiktion som man skulle önska, för allt detta finns redan, om Ă€n inte i en riktigt lika uppskruvad variant. KonsumtionssamhĂ€llet som beskrivs, jakten pĂ„ nĂ„got större, bĂ€ttre och vackrare som urartat, kĂ€nns obehagligt nĂ€ra. För vad hĂ€nder egentligen nĂ€r forskningen gĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt, nĂ€r grĂ€nserna till vad som Ă€r möjligt tĂ€njts ut sĂ„ mycket att Ă€ven rĂ€tt och fel blir svĂ„rt att skilja pĂ„? Var nĂ„gonstans gĂ„r grĂ€nsen till vad som Ă€r okej att skapa?

Nyligen lĂ€rde jag mig ocksĂ„ om genren som kallas cli-fi, alltsĂ„ science fiction dĂ€r det bĂ€rande elementet Ă€r att boken utspelar sig i en vĂ€rld dĂ€r klimatkatastrofen Ă€r ett faktum. Denna genre passar den hĂ€r trilogin verkligen in i, och i kombination med de överentusiastiska genmodifieringarna blir det en dyster framtidsblick. Samtidigt kan jag inte lĂ„ta bli att hitta en hel del svart humor i alla de mĂ€rkliga djurkombinationer som Atwood hittat pĂ„ – det finns nĂ„got absurt komiskt i de mĂ€rkliga lejon/fĂ„r-djuren, de fĂ€rgglada fĂ„ren och de sjĂ€lvlysande rosorna som vittnar om författarens fantasi och humor.

I denna bok behandlas dock desto mer religionens roll i ett allt mer vetenskapligt samhĂ€lle. Inte heller det Ă€r utan humor â€“ The Gardeners Ă„kallar helgon som Sankt Dian Fossey och sjunger hymner inte bara om Gud utan ocksĂ„ om celler och elektroner.

Kort sagt uppskattar jag ocksĂ„ denna andra del i serien, Ă€ven om jag nog inte blev lika förtjust som nĂ€r jag lĂ€ste del ett. Kanske har nyhetens behag lagt sig, eller sĂ„ Ă€r det den dĂ€r del tvĂ„-transportstrĂ€ckan som Ă€r sĂ„ vanlig i trilogier. Hur som helst ska jag inte lĂ„ta det gĂ„ lika lĂ„ng tid innan jag ger mig pĂ„ den avslutande delen, MaddAddam.

“The Year of the Flood”, 2009