Bokrecension: Recension: Romanerna om Patrick Melrose, volym 1 av Edward St. Aubyn

Det har varit en kombination av att jag tyckt omslaget till den hĂ€r boken Ă€r snyggt, till att jag fĂ„tt höra bra saker om den, som fĂ„tt mig att köpa volym ett av Romanerna om Patrick Melrose. Dessutom gillar jag England och uppvĂ€xtskildringar, sĂ„ jag tĂ€nkte att den hĂ€r boken kunde vara precis i min smak.

Patrick Melrose vĂ€xer upp i en brittisk överklassfamilj med en mor som inte klarar av att ta nĂ„got ansvar över honom, och en fruktansvĂ€rd far som utsĂ€tter honom för bĂ„de psykiska och fysiska övergrepp. Boken – eller böckerna, eftersom detta Ă€r den första av tvĂ„ samlingsvolymer – skildrar hur Patricks liv ser ut frĂ„n det att han blir traumatiserad som barn, till hans heroinberoende i tjugoĂ„rsĂ„ldern och hans försök att navigera genom de innersta kretsarna i Englands urĂ„ldriga överklass.

Jag trodde verkligen att jag skulle falla för den hĂ€r boken, men tyvĂ€rr har jag kĂ€nt mig ganska distanserad frĂ„n den. Jag tror att det handlar mycket om att jag dels aldrig riktigt kĂ€nner att jag sympatiserar med Patrick, och dels om att jag inte alltid tycker att boken Ă€r sĂ€rskilt vĂ€lskriven eller ens intressant. SprĂ„ket kan visserligen vara en effekt av översĂ€ttningen – pĂ„ flera stĂ€llen finns mĂ€rkliga formuleringar som inte kĂ€nns som om de har en vettig motsvarighet pĂ„ engelska, precis som flera rena slarvfel nĂ€r det gĂ€ller stavning. Det gör att boken, som annars har ett vĂ€ldigt komplext sprĂ„k fullt med adjektiv man aldrig hört talas om (vad sĂ€gs om “pugligistisk”?) ger ett ganska tvetydigt intryck.

Men jag tror att det boken faller pĂ„ för min del egentligen Ă€r karaktĂ€rerna. Jag trivs med boken sĂ„ lĂ€nge karaktĂ€rsgalleriet Ă€r hyfsat begrĂ€nsat, men ju lĂ€ngre in i boken man kommer, desto fler blir karaktĂ€rerna man mĂ„ste hĂ„lla reda pĂ„, och det Ă€r inte alla som Ă€r intressanta eller ens viktiga för storyn. Det beror kanske mest pĂ„ att den hĂ€r romansviten faktiskt Ă€r delvis sjĂ€lvbiografisk, och man kan ju knappast klandra en sĂ„dan bok för att innehĂ„lla karaktĂ€rer som inte Ă€r vĂ€rdefulla för storyn i sig. Jag kan tvĂ€rtom se framför mig att mĂ„nga av karaktĂ€rerna kanske kan kĂ€nnas igen som omskrivningar för verkliga personer, och om sĂ„ Ă€r fallet Ă€r Romanerna om Patrick Melrose en fullkomligt skandalös örfil mot de osympatiska, snobbiga och sjĂ€lvupptagna mĂ€nniskor den skildrar.
Hur som helst Àr det en spekulation för mig som svensk lÀsare av boken, och för mig blir det mest ett sammelsurium av karaktÀrer jag mÄste försöka hÄlla i minnet.

Det finns delar av den hÀr boken jag verkligen uppskattar, men tyvÀrr fler delar av den som jag inte Àr sÀrskilt förtjust i, till exempel kapitlet dÀr en pÄtÀnd Patrick talar med sig sjÀlv med en uppsjö olika röster som Àr omöjliga att hÄlla reda pÄ, och dÀr hela texten Àr skriven som ett teatermanus.

Trots att jag vet att det hĂ€r ocksĂ„ Ă€r en samlingsvolym av en serie romaner (den hĂ€r innehĂ„ller tre; Glöm det, DĂ„liga Nyheter och Visst hopp)som frĂ„n början kommit ut med nĂ„gra Ă„rs mellanrum Ă€r det ocksĂ„ nĂ„got i sjĂ€lva formatet pĂ„ romanerna som stör mig. Jag kĂ€nner sĂ€llan att de verkligen avslutas pĂ„ ett tillfredsstĂ€llande sĂ€tt, de kĂ€nns aldrig kompletta vare sig i sig sjĂ€lva eller i sin volym. Men det Ă€r kanske nĂ„got jag skulle ha kĂ€nt annorlunda kring om jag lĂ€ste alla romanerna pĂ„ en gĂ„ng och inte bara de första tre.

Kort sagt hade jag hoppats pĂ„ mer frĂ„n den hĂ€r boken, och Ă€ven om den inte pĂ„ nĂ„got vis Ă€r dĂ„lig har jag svĂ„rt att tĂ€nka mig att jag kommer fortsĂ€tta med den andra delen, pĂ„ svenska med titeln Romanerna om Patrick Melrose, volym 2.