Bokrecension: Recension: Om jag var din tjej av Meredith Russo

Efter att ha Àgnat en hel termin Ät engelsk vuxenlitteratur kÀnde jag att jag verkligen behövde lÀsa en ungdomsbok för att rensa systemet lite, och fÄ energi Ät att lÀsa tyngre grejer senare i sommar. Och sÄ behöver jag verkligen lÀsa mer böcker om hbtq+-personer som inte Àr homosexuella mÀn. AlltsÄ föll valet pÄ Om jag var din tjej.

Amanda Hardy har genomlidit en uppvĂ€xt av grov mobbning, depression och sjĂ€lvmordsförsök. Allt för att hon föddes som Andrew. Men nu Ă€r hon arton Ă„r och har genomgĂ„tt en könskorrigering. Hon kan Ă€ntligen börja vara den hon alltid vetat att hon Ă€r, och nĂ€r hon flyttar till sin pappa i Lambertville fĂ„r hon chansen till en nystart – en ny skola dĂ€r ingen vet vem hon varit. Plötsligt lever hon det liv hon alltid drömt om – med vĂ€nner och till och med en pojkvĂ€n. Men ju lĂ€ngre tiden gĂ„r, desto mer vill hon berĂ€tta sin stora hemlighet för sin omgivning. Men hon befinner sig trots allt i amerikanska södern, dessutom omgiven av tonĂ„ringar. GĂ„r det verkligen att vara helt öppen och Ă€rlig?

Jag har faktiskt bara lĂ€st en enda bok med en transsexuell huvudperson förut – den svenska boken Du Ă€r rötterna som sover vid mina fötter och hĂ„ller jorden pĂ„ plats, som Ă€r sĂ„ olik den hĂ€r boken som det bara gĂ„r att vara. Du Ă€r rötterna Ă€r en kaotisk, poetisk och sprĂ„kligt böljande bok som Ă€r svĂ„r att sĂ€tta fingret pĂ„. Om jag var din tjej Ă„ andra sidan, Ă€r en konkret, tydlig och lĂ€ttdefinierad bok, uppenbart skriven för ungdomar. Och pĂ„ sĂ€tt och vis uppskattar jag det, hur okomplicerad den anstrĂ€nger sig för att vara. Men kanske Ă€r det ocksĂ„ just dĂ€rför som den klingar ganska falskt. Den anstrĂ€nger sig sĂ„ för att vara öppen och lĂ€tt att ta till sig att den nĂ€stan blir instĂ€llsam. Mer Ă€n nĂ„got annat ger den mig kĂ€nslan av att vara grovt, grovt förenklad.

Amandas upplevelse som transperson Àr nÀmligen sÄ generell och sÄ tydlig som den bara kan vara. Hon vet att hon Àr en flicka sÄ lÄngt tillbaka som hon kan minnas. Hon genomgÄr en könskorrigering i unga Är, flyttar till en ny plats och passerar i allas ögon som tjej. Det Àr en resa som kÀnns om inte enkel, sÄ Ätminstone inte sÀrskilt trolig. Jag oroar mig för att hennes upplevelse blir en standard som verkliga transpersoner inte kan kÀnna igen sig i, och för att det gör Om jag var din tjej till en bok som pÄ vissa sÀtt mer Àr skriven för den icke-transsexuella, heterolÀsaren, Àn för en verklig transpublik. Det Àr ett fokus som inte bara kÀnns fel utan rent av skadligt. Det enda som tar udden av det Àr författarens eget efterord, dÀr hon berÀttar att hon gjort just sÄ för att göra boken mer lÀttillgÀnglig, men sjÀlv Àr jag inte lika övertygad om att det Àr en bra idé.

En annan anledning till att Om jag var din tjej klingar lite falskt Ă€r att den anstrĂ€nger sig sĂ„ för att passa in i en klassisk high school-genre. Det Ă€r hela köret, med fotbollsmatcher, stora romantiska gester och med bokens klimax pĂ„ skolbalen. EmellanĂ„t mĂ„ste jag himla med ögonen Ă„t hur förutsĂ€gbart alltihop Ă€r, hur smörigt och instĂ€llsamt, och pĂ„ hur boken hela tiden förlitar sig pĂ„ att spĂ€nningen ska ligga i att Amanda Ă€r trans. Det blir ett grepp som jag irriterar mig pĂ„, för det gör transsexualiteten till bokens huvudkonflikt, till sjĂ€lva problemet. Även om jag inser att det finns ett vĂ€rde i den hĂ€r typen av “komma ut”-litteratur, sĂ„ lĂ€mnar det en ganska dĂ„lig smak i munnen att det inte finns nĂ„got annat problem för Amanda i hela boken, Ă€n sjĂ€lva faktumet att hon Ă€r trans.

Men kanske Àr jag alltför hÄrd nu. Om jag var din tjej Àr trots allt nÄgot sÄ ovanligt som en bok om en transperson, och det Àr man definitivt inte bortskÀmd med. Den hÀr typen av litteratur krÀvs, trots sina brister och fel, och pÄ det stora hela mÄste jag vara gladare för att boken finns över huvud taget Àn sur pÄ dess tillkortakommanden. Det Àr bra att den finns. Det Àr inte en perfekt bok, men den Àr bÀttre Àn ingenting, och om den kan hjÀlpa en enda mÀnniska till mer förstÄelse eller en igenkÀnnande lÀsupplevelse, sÄ har den vÀgt upp sina negativa sidor fullkomligt.

“If I Was Your Girl”, 2016