Bokrecension: RECENSION: OCH KVAR STOD EN RÖD RESVÄSKA AV MARI ÅBERG

Göteborg 1933. Hanna förstod efterhand att hennes far var en märkvärdig person, en selfmade man som det så modernt och amerikanskt hette. Han hade varit inblandad i de flesta stora byggprojekt under 1920-talets Göteborg. Riktigt känd hade han blivit i och med artikeln i tidningen som byggde på hans livsfilosofi och devis – Alla som vill kan. Att komma från mycket knappa omständigheter och bygga upp ett stort företag med från början ingenting mer än sina bara händer, det var en framgångssaga som nästan var för bra för att vara sann i trettiotalets Sverige. Men det var just sådana historier som behövdes för att ingjuta mod och entreprenörsanda i ett land i djup kris.

13-åriga Hanna lever ett priviligierat liv och drömmer om att få resa till Köpenhamn för att utbilda sig till modist. Så sker katastrofen och ingenting kommer mera att bli sig likt. Hon tvingas bryta upp från allt som hon känner till och har kärt för att skapa sig en egen framtid. Och kvar stod en röd resväska är en roman om svek, mod och oväntad vänskap. Tillsammans med Hanna förflyttas vi till 30- och 40-talets Sverige i en berättelse full av nya perspektiv, humor och starka känslor.

Kommentar
Jag är väldigt glad över att ha stiftat bekantskap med den här författaren och hennes underbara karaktärer. Tre dagar tog det för mig att läsa den här romanen och det var tre mycket trevliga dagar. Historien har ett fint flyt och Mari Åberg är duktig på att bygga upp spänning utan att det blir överdrivet eller icke trovärdigt. Jag ville hela tiden läsa vidare och kunde knappt lägga ifrån mig boken. Språket är bra och sättet på vilket hon konstruerat berättelsen fick mig då och då att tänka på Per-Anders Fogelström.

Författaren målar upp ett fint porträtt av 1930- och 1940-talet. Jag uppskattar särskilt hennes noggranna beskrivningar av restaurangvärlden. Jag hade till exempel ingen aning om vad ”två vita och en brun” innebar eller att det ens fanns spritkassörskor. På det viset var inte boken bara underhållande, utan även allmänbildande. Det finns dock några saker som drar ner betyget. Jag tänker främst på ett antal historiska detaljer som inte är korrekta. Bland annat beskriver författaren Centralstationen i Stockholm så som den såg ut efter ombyggnationen på 1950-talet. Hade det inte varit för detta hade romanen fått en fyra i betyg, nu får den nöja sig med en trea.