Bokrecension: Recension: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children av Ransom Riggs

Jag har pendlat mellan lust att lĂ€sa den hĂ€r boken och lĂ€tt skepsis inför den (varför Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga, kanske för att den verkade ha ett sĂ„ speciellt upplĂ€gg). Men efter att flera vĂ€nner – och en kommentar hĂ€r pĂ„ bloggen – tipsat mig om den tyckte jag Ă€ndĂ„ att den var vĂ€rd en chans.

NÀr sextonÄrige Jacob drabbas av en tragedi inom familjen blir han chockad och traumatiserad. Ett försök att ÄterfÄ sin sinnesro leder till en resa, till en liten avlÀgsen ö utanför Wales kust. DÀr upptÀcker Jacob ruinerna av ett hus som en gÄng varit ett hem för speciella barn och, upptÀcker Jacob snart, kanske var de lite vÀl speciella. Kanske till och med farliga. Snart Àr Jacob uppslukad av mÀnniskorna som bott hÀr, mÀnniskor som kanske fortfarande finns kvar pÄ nÄgot mystiskt sÀtt.

Det Ă€r svĂ„rt att beskriva handlingen i Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children utan att förstöra lĂ€sningen för den som har lust att ge sig pĂ„ den. Mycket av det som gör den sĂ„ bra Ă€r att den hela tiden vecklar ut sig Ă„t ovĂ€ntade hĂ„ll, och dĂ€rför vill jag inte avslöja för mycket. Det Ă€r faktiskt en av de saker jag uppskattar allra mest med boken – den Ă€r sĂ„ fantasifull och originell att det blir svĂ„rt att veta exakt vart den kommer ta vĂ€gen, Ă€ven om en del saker kĂ€nns mer uppenbara Ă€n andra.

Men det Ă€r inte bara bokens handling som Ă€r originell. Det som ska nĂ€mnas Ă€r ocksĂ„ bokens ovanliga utformning, kring vilket hela boken egentligen kretsar. Den Ă€r nĂ€mligen illustrerad med autentiska svartvita fotografier som alla vĂ€cker mer frĂ„gor Ă€n svar. De Ă€r inarbetade i berĂ€ttelsen som en del av den pĂ„ ett vĂ€ldigt intressant sĂ€tt, utan att det blir krystat, men inte utan att man samtidigt börjar fundera över deras egentliga uppkomst. Varför har man fotograferat en flicka som ser ut att svĂ€va? TvĂ„ barn i clownkostymer som Ă€ter serpentiner? Eller en flicka vars spegelbild Ă€r dubbel? Det hela Ă€r – just det – besynnerligt. Jag har aldrig sett en bok baserad pĂ„ fotografier pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet förut, och det hela ger boken en sĂ€rskild och ganska kuslig stĂ€mning.

Just stĂ€mningen och tonen i boken Ă€r nĂ„got jag kopplar ihop mycket med Neil Gaiman – Ransom Riggs nĂ„r i den hĂ€r boken samma lite absurda, skrĂ€ckblandade ton som jag förknippar sĂ„ mycket med Neil Gaimans böcker – det Ă€r inte sĂ€llan jag tĂ€nker pĂ„ till exempel Coraline, The Ocean at the End of the Lane eller Neverwhere medan jag lĂ€serDet hĂ€r Ă€r en bok som överlag kĂ€nns vĂ€ldigt Gaimanaktig, bĂ„de till handling och sprĂ„k. DĂ€rmed absolut inte sagt att den kĂ€nns lik nĂ„got han skrivit, det Ă€r mest den övergripande kĂ€nslan som kan jĂ€mföras, och det Ă€r ett vĂ€ldigt gott omdöme.

SprĂ„ket i boken Ă€r snyggt och stilrent och det har gĂ„tt relativt smĂ€rtfritt att lĂ€sa den pĂ„ engelska, Ă€ven om den walesiska dialekten och uttrycken inte alltid gĂ„r hem helt hos mig. Det finns en humor och en lĂ€ttsamhet som gör bokens mer skrĂ€ckbetonade avsnitt desto mer dramatiska och slĂ„ende. För jag skulle nog Ă€ndĂ„ vilja kalla Miss Peregrine’s Home för en bok inom skrĂ€ckgenren, Ă€ven om den ocksĂ„ innehĂ„ller bĂ„de familjerelationer, kĂ€rlek, fantasy och tidsresor. Dessutom vĂ€cker den intressanta frĂ„gor om vad priset för trygghet fĂ„r lov att vara, och hur tunn linjen mellan fristad och fĂ€ngelse kan bli.

Trots bokens alla vÀndningar blir den heller aldrig förvirrande och den gÄr inte heller för lÄngt, den kÀnns helt enkelt som en solid, genomtÀnkt och vÀl genomarbetad roman för bÄde tonÄringar, unga vuxna och alla dÀrefter. Den Àr lÀttlÀst, spÀnnande och extremt fÀngslande. Men det jag faller för allra mest Àr nog ÀndÄ fotografierna och en kusliga kÀnslan de bidrar med, utan att nÄgonsin ta över för mycket.

Det finns ocksĂ„ en fortsĂ€ttning pĂ„ Miss Peregrine’s Home, med titeln Hollow City. PĂ„ svenska heter böckerna Miss Peregrines hem för besynnerliga barn och Spökstaden. Och jag mĂ„ste sĂ€ga att jag blivit vĂ€ldigt sugen pĂ„ att lĂ€sa vidare – för en gĂ„ng skull Ă€r jag peppad inför en uppföljare istĂ€llet för att tycka att man bör sluta pĂ„ topp. Den hĂ€r boken krĂ€ver liksom det.

Kort sagt; jag tipsar verkligen om Miss Peregrine’s Home. Det Ă€r en genombra bok som jag har svĂ„rt att se att nĂ„gon skulle ogilla, förutsatt att man tycker om skrĂ€ck och ungdomsromaner först förstĂ„s. Det Ă€r en sĂ„dan bok som nĂ€rmar sig en man sjĂ€lv önskat att man skrivit, bara för att den Ă€r sĂ„ cool.

“Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children”, 2011