Bokrecension: Recension: I Know What You Did Last Summer av Lois Duncan

Jag har faktiskt aldrig sett den kĂ€nda slasherfilmatiseringen av den hĂ€r boken, och egentligen inte haft nĂ„got intresse av det heller. Det var först nĂ€r jag lĂ€ste om boken som jag insĂ„g att den verkade vara nĂ„got i min smak – psykologisk thriller för tonĂ„ringar, ja tack!

De hade druckit, rökt grĂ€s och de körde för fort. Men det var inte meningen att köra pĂ„ pojken pĂ„ cykeln. De fyra tonĂ„ringarna Julie, Ray, Helen och Barry lĂ€mnar olycksplatsen utan att göra nĂ„got mer Ă€n ringa ett anonymt samtal till polisen, men hĂ€ndelsen slĂ„r alla deras liv i spillror. De lovar varandra att aldrig nĂ€mna det som hĂ€nt för nĂ„gon, men det finns hemligheter som Ă€r för stora för att hĂ„llas gömda. Ett Ă„r senare fĂ„r Julie ett anonymt brev i posten med bara sju ord: I know what you did last summer.

NĂ€r jag lĂ€ste om den hĂ€r boken förstod jag att den var mindre en skrĂ€ckroman och mer en psykologisk thriller om skuld och konsekvenser. Och sĂ„dant gillar jag, jag tycker att sjĂ€lva utgĂ„ngspunkten för handlingen i I Know What You Did Last Summer Ă€r vĂ€ldigt intressant. Vad hĂ€nder nĂ€r en sĂ„dan hemlighet mĂ„ste hĂ„llas mellan fyra tonĂ„ringar? Hur pĂ„verkas man, och vad skulle hĂ€nda med ens liv om man var tvungen att bĂ€ra en sĂ„dan skuld?

TyvÀrr tycker jag dock att boken fokuserar mindre pÄ de interna kÀnslorna och karaktÀrerna Àn vad jag skulle ha velat. IstÀllet blir det hela till en mÀrklig katt-och-rÄtta-lek mellan de fyra huvudpersonerna och den person som Àr ute efter hÀmnd. Det hela blir nÀstan löjligt i sitt upplÀgg och betydligt mer filmiskt Àn vad jag vÀntat mig av den hÀr boken, eftersom författaren sjÀlv kritiserat den berömda filmatiseringen hÄrt.

Dessutom inser jag ungefĂ€r en tredjedel in i boken vem som Ă€r “hĂ€mnaren”. Jag ska inte spoila nĂ„got, men boken innehĂ„ller sĂ„ fĂ„ karaktĂ€rer att antagonisten blir tydlig med en gĂ„ng med hjĂ€lp av lite sunt förnuft och uteslutningsmetoden. Det Ă€r trist, för det ger boken en tröttsam och förutsĂ€gbar kĂ€nsla av att gĂ„ pĂ„ rĂ€ls mot ett mĂ„l som man sjĂ€lv ser men inte karaktĂ€rerna.

KaraktĂ€rerna, ja. De Ă€r alla ganska stereotypa och trĂ„kiga, pĂ„ samma sĂ€tt som man Ă€r van vid i skrĂ€ckfilmer – den pryda tjejen, den nördiga killen, den snygga tjejen, den sportintresserade killen. Det Ă€r sĂ„ extremt tydligt upplagt att man nĂ€stan himlar med ögonen. OvanpĂ„ det Ă€r boken dessutom vĂ€ldigt könsstereotypisk, med kvinnor som lagar mat och mĂ€n som jobbar. NĂ„gra intressanta eller minnesvĂ€rda karaktĂ€rer Ă€r det verkligen inte tal om.

Men som irriterar mig allra mest med boken Àr nog ÀndÄ att den kÀnns sÄ prÀktig pÄ nÄgot vis, att den sÄ tydligt andas moralkaka. SÄ hÀr gÄr det minsann, om man dricker innan man kör bil! DÀr ser ni! SÄ hÀr gÄr det nÀr man Àr oförsiktig. Inte för att det Àr ett dÄligt budskap, men det gör att man med en gÄng fÄr svÄrt för att ta till sig boken.

Men nej, I Know What You Did Last Summer Ă€r inte en vĂ€rdelös bok. Den har ett underhĂ„llningsvĂ€rde och sjĂ€lva utgĂ„ngspunkten – skulden, hemligheten – Ă€r faktiskt intressant. TyvĂ€rr dras det bara aldrig till sin spets, utan fokus ligger pĂ„ helt utomstĂ„ende hot. Personligen hade jag föredragit en bok som riktade in sig Ă€nnu mer pĂ„ de psykiska aspekterna av olyckan, inte pĂ„ nĂ„gon galen hĂ€mnare som Ă€r svĂ„r att ta pĂ„ allvar och som man dessutom redan upptĂ€ckt pĂ„ hundra sidors hĂ„ll.

“I Know What You Did Last Summer”, 1973 (i reviderad upplaga 2010)