Bokrecension: Recension: Hunger av Alma Katsu

Det var en kollega till mig som tipsade om den hÀr boken, och med sitt fina omslag och handlingen som lÀt som om den kunde passa mig, sÄ gjorde jag slag i saken.

Det Ă€r ett stort sĂ€llskap som 1846 beger sig vĂ€sterut frĂ„n Illinois för att ta sig till Kalifornien, dĂ€r ett nytt, lyckligare liv hĂ€grar. Det Ă€r en kolonn av prĂ€rievagnar dĂ€r George Donner utsett sig sjĂ€lv till ledare. I sĂ€llskapet finns ocksĂ„ hans vackra men hemlighetsfulla fru, den vedervĂ€rdige Keseberg, den ensamme Charles Stanton som bĂ€r pĂ„ en hemlighet och massor med barn. Men olyckorna har slagit till mot kolonnen Ă€nda sedan den första dagen pĂ„ den lĂ„nga resan, och det blir bara vĂ€rre nĂ€r Donner bestĂ€mmer sig för att ta Hasting’s genvĂ€g, den mindre vĂ€lkĂ€nda leden över bergspassen. En liten pojke försvinner, matförrĂ„den sinar och vintern nĂ€rmar sig. Och resenĂ€rerna börjar ana att nĂ„gonting förföljer dem. NĂ„gonting okĂ€nt, farligt – och hungrigt.

Jag var lite tveksam till den hĂ€r boken  eftersom jag normalt sett inte brukar gilla fiktiva berĂ€ttelser om verkliga hĂ€ndelser eller personer. Hunger Ă€r nĂ€mligen löst baserad pĂ„ den alltför verkliga tragedin som hĂ€nde det sĂ„ kallade DonnersĂ€llskapet, som under sin resa vĂ€sterut i mitten pĂ„ artonhundratalet fastnade i de översnöade bergspassen och blev tvungna att Ă€ta sina döda för att överleva vintern. Det Ă€r en av de mest bisarra och kĂ€nda hĂ€ndelserna i USA, men Ă€r kanske mindre kĂ€nd hĂ€r. Jag har definitivt hört om det förut – det finns till exempel en sekvens just i början av Stanley Kubrick’s The Shining dĂ€r DonnersĂ€llskapet nĂ€mns – men jag har inte vetat sĂ€rskilt mycket om hĂ€ndelserna och valde att lĂ„ta det förbli sĂ„ tills jag lĂ€st ut boken.

Trots mina tvivel mĂ„ste jag sĂ€ga att Hunger Ă¶verraskade mig med hur bra jag tycker att den Ă€r. Först och frĂ€mst Ă€r det en extremt spĂ€nnande roman som trots sina fyrahundra sidor tog mig vĂ€ldigt kort tid att lĂ€sa. Den Ă€r vĂ€lskriven (Ă€ven om översĂ€ttaren uppenbarligen har lite problem med nĂ€r man ska anvĂ€nda reflexiva possessiva pronomen) och tempot Ă€r högt, karaktĂ€rerna intressanta och mĂ€nskliga. Vetskapen som finns hos lĂ€saren över vad som ska hĂ€nda hade kunnat ge boken en avsaknad av spĂ€nning, men sĂ„ Ă€r det inte alls hĂ€r – det finns ett krypande obehag och författaren tar sig friheter som gagnar romanen.

Dock blir jag lite skeptisk ju lĂ€ngre in i boken jag kommer och det börjar stĂ„ klart att den rör sig allt mer mot en ren skrĂ€ckgenre. Det finns övernaturliga element i Hunger som, ju mer jag tĂ€nker pĂ„ det, slĂ„r mig som onödiga. För mig hade det rĂ€ckt med den högst reella rĂ€dslan i  svĂ€lt, död och instĂ€ngdhet som faktiskt hĂ€nde i verkligheten. Jag Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ att övernaturliga varelser faktiskt behövs för att göra berĂ€ttelsen om DonnersĂ€llskapet spĂ€nnande. De interna striderna, moralen och pĂ„frestningarna hade kanske rĂ€ckt. ÄndĂ„ förstĂ„r jag att det övernaturliga ger boken en ovĂ€ntad tillgĂ„ng som gör den mer oförutsĂ€gbar, men kanske hade det dĂ„ rĂ€ckt om det övernaturliga insinueras snarare Ă€n pĂ„visas.

FramĂ„t slutet förefaller sig ocksĂ„ boken allt mer splittrad för mig, och nĂ€r jag vĂ€nder sista sidan blir jag faktiskt lite snopen. Det finns lösa trĂ„dar som jag hade fördragit fick ett mer komplett slut. Men pĂ„ det stora hela har Hunger varit en extremt njutbar lĂ€supplevelse med sitt tempo, sin stĂ€mning och sitt sprĂ„k. Det Ă€r en stark roman, men det kanske Ă€r vĂ€rt att varna för att den Ă€r en skrĂ€ckroman snarare Ă€n en historisk Ă„terberĂ€ttelse.

“The Hunger”, 2018