Bokrecension: Recension: His Dark Materials: The Subtle Knife av Philip Pullman

Efter att ha lĂ€st första boken i den hĂ€r serien, Northern Lights, gav jag mig med en gĂ„ng pĂ„ bok tvĂ„ – som heter Den skarpa eggen för den som hellre vill lĂ€sa den pĂ„ svenska. Precis som med första boken har det varit ett kĂ€rt Ă„terseende av den hĂ€r vĂ€rlden och dess karaktĂ€rer.

Will Ă€r tolv Ă„r men har lĂ€nge behövt vara vuxen. Redan som sjuĂ„ring insĂ„g han att hans mamma inte Ă€r som alla andra, och att han mĂ„ste ta hand om henne. Men i sina försök att skydda henne har han rĂ„kat döda en man, och nu Ă€r han pĂ„ flykt. Av en slump hittar han nĂ„got som verkar vara en dörr in till en annan vĂ€rld – en vĂ€rld dĂ€r vuxna har flytt frĂ„n mĂ€rkliga sjĂ€lsdödande gestalter och dĂ€r en vacker, varm stad har fallit i ruiner. DĂ€r stöter han pĂ„ en udda flicka vid namn Lyra. Snart stĂ„r det klart att deras öden Ă€r sammanvĂ€vda, och att de mĂ„ste hitta ett föremĂ„l – ett vapen som kommer göra all skillnad i ett stort krig som stĂ„r för dörren.

NĂ€r det kommer till trilogier Ă€r ofta den andra boken den svagaste – en dömd transportstrĂ€cka. Men jag kan glatt meddela att The Subtle Knife definitivt stĂ„r pĂ„ egna ben, pĂ„ vissa sĂ€tt Ă€r det kanske till och med en starkare bok Ă€n den första. Medan Northern Lights Ă€r en bok som Ă€r tydligt styrd av ett klassiskt fantasyupplĂ€gg som ibland Ă€r lĂ€tt att förutse, sĂ„ Ă€r The Subtle Knife betydligt mer originell. Den för dessutom den hĂ€r serien i en riktning som Ă€r bĂ„de ovĂ€ntad och unik.

Den allra största skillnaden mellan de tvĂ„ böckerna Ă€r kanske att perspektivet i den hĂ€r andra delen pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt Ă€r förskjutet frĂ„n Lyra till Will. Lyra har betydligt mer Ă„sidosatt roll i den hĂ€r boken, men som tur Ă€r inte pĂ„ bekostnad av berĂ€ttelsen. Utan att tyngas ned av lika mycket bakgrundsinformation som bok nummer ett Ă€r den hĂ€r andra delen ocksĂ„ betydligt friare att ta helt nya vĂ€ndningar. HĂ€r presenteras fler vĂ€rldar Ă€n den som vi redan fĂ„tt lĂ€ra kĂ€nna – boken utspelar sig dels i Lyras vĂ€rld, dels i vĂ„r egen och dels i en tredje, ny vĂ€rld. För att bĂ€ttre ha koll pĂ„ i vilken vĂ€rld man befinner sig i Ă€r varje sida i boken försedd med en liten symbol som berĂ€ttar vilken vĂ€rld man Ă€r i – en fin detalj som hjĂ€lper lĂ€sningen mycket.

Men det jag gillar allra mest med The Subtle Knife Ă€r definitivt hur originell och spĂ€nnande den Ă€r. Till och med jag som lĂ€st den hĂ€r serien förut har haft extremt svĂ„rt att slĂ€ppa boken, och jag har försummat en hel del skolarbete pĂ„ grund av att jag bara velat lĂ€sa, lĂ€sa, lĂ€sa. Det Ă€r imponerande, och trilogins budskap börjar med den hĂ€r boken allt mer ta en tydlig form – det Ă€r, av alla saker, en fantasyserie för barn och ungdomar som gör upp med kristendomen och kyrkans makt över samhĂ€llet. Det kan lĂ„ta för komplext, men det Ă€r det inte, och jag kan inte lĂ„ta bli annat Ă€n att kĂ€nna en viss skadeglĂ€dje över den hĂ€r seriens tydliga och icke-ursĂ€ktande antireligionsbudskap. Det Ă€r som ett slag i ansiktet pĂ„ sjĂ€lvaste C.S. Lewis.

Och precis som sin föregÄngare kan The Subtle Knife emellanÄt vara ovÀntat mörk och obehaglig; frÄn blodiga scener till riktiga skrÀckscenarion, och dessutom sÄ komplexa intriger att ocksÄ jag, som Àr Àldre Àn bokens egentliga mÄlgrupp, mÄste stanna upp, tÀnka efter och koppla ihop trÄdarna. Det gör lÀsningen engagerande, och det enda som Àr lite trist Àr att ett par av bokens mer utprÀglade twister Àr sÄdant jag kan förutse pÄ lÄngt hÄll.

Faktum Ă€r att jag fastĂ€n jag vet vad som komma skall, sĂ„ grĂ„ter jag över bokens sista kapitel, över karaktĂ€rer som skildras sĂ„ vackert med alla sina brister, och jag Ă„terbesöker i The Subtle Knife en av de mest minnesvĂ€rda och sorgliga scenerna jag överhuvudtaget lĂ€st. SprĂ„ket i den hĂ€r serien Ă€r som sagt kanske inte dess största styrka, men det Ă€r effektivt och det finns sĂ€rskilt i karaktĂ€rsskildringarna nĂ„got djupt mĂ€nskligt som gör att hela den hĂ€r serien lever upp; frĂ„n Lyras modiga envishet och Wills djupa saknad efter en förĂ€lder, till Lee Scoresbys moraliska och samtidigt lakoniska humor. KaraktĂ€rerna Ă€r vad som gör den hĂ€r serien – och det Ă€r precis sĂ„ det ska vara.

NÀsta del heter The Amber Spyglass och den ska jag ta itu med snarast möjligt.

“The Subtle Knife”, 1997