Bokrecension: Recension: Gone Girl av Gillian Flynn

Jag har mycket lite till övers för deckare och kriminalromaner – allt pĂ„ tema mord som ska lösas tycker jag per automatik Ă€r enerverande trĂ„kigt. Varför Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga, jag har bara aldrig nĂ„gonsin tilltalats av genren. Men Gone Girl har Ă€ndĂ„ flutit omkring som en potentiellt intressant bok i utkanten av mina tankar, mycket pĂ„ grund av all bra kritik den fĂ„tt, och nĂ€r jag sĂ„g trailern till filmatiseringen som gick upp pĂ„ bio nu i veckan sĂ„ bestĂ€mde jag mig för att faktiskt lĂ€sa den.

Gone Girl möter man paret Nick och Amy, som för en utomstĂ„ende verkar vara perfekta. De Ă€r unga, snygga och rika. Men sanningen Ă€r att deras förhĂ„llande krackelerat allt mer de senaste tvĂ„ Ă„ren, och pĂ„ morgonen för deras femte bröllopsdag försvinner Amy. Vardagsrummet Ă€r en enda röra, och allt tyder pĂ„ att Amy blivit skadad, kidnappad eller mördad. StrĂ„lkastaren riktas mot Nick, som sĂ€ger sig vara oskyldig – men alla tecken verkar peka pĂ„ raka motsatsen. Eller?

Det som attraherade mig med den hĂ€r boken var mindre sjĂ€lva upplĂ€gget och mer psykologin i den, maktspelet som utspelar sig mellan Nick och Amy, och sjĂ€lva bokens grundtanke som gĂ„r ut pĂ„ att varje berĂ€ttelse har tvĂ„ sidor, och det Ă€r inte alltid lĂ€tt att se vem som har rĂ€tt och vem som har fel. Dessutom har jag fĂ„tt höra frĂ„n flera hĂ„ll att boken Ă€r bra skriven, en smart deckare som tar fasta pĂ„ karaktĂ€rerna. Och visst Ă€r det en vĂ€ldigt genomtĂ€nkt och smart upplagd roman – dock Ă€r den inte alls sĂ„ överraskande som jag förvĂ€ntat mig.

Boken Àr skriven i tvÄ olika jagperspektiv, dels Nick och dels Amy, som bÄda ger sin version av vad som hÀnder medan lÀsaren blir den som fÄr uppgiften att lista ut vem av dem som Àr offer och vem som Àr gÀrningsman. I detta ligger hela bokens nöje, men det Àr ocksÄ det som fÄr mig att kÀnna mig ganska distanserad till boken. Det Àr smart att utnyttja problematiken i en jagberÀttelse pÄ det hÀr sÀttet, sjÀlva frÄgan med den opÄlitlige berÀttaren. Men eftersom man fort förstÄr att det Àr det som Àr författarens avsikt blir jag redan frÄn början lite trött pÄ det. Det Àr lite som att genomskÄda en manipulation utan att kunna göra annat Àn följa med i storyn.

DĂ€rmed inte sagt att det Ă€r en dĂ„lig roman – tekniken kĂ€nns rolig och intressant, om Ă€n inte banbrytande. Jag tycker fortfarande att sjĂ€lva deckaraspekten av handlingen Ă€r vĂ€ldigt trĂ„kig, och motviljan mot den har jag vĂ€ldigt svĂ„rt att skaka av mig nĂ€r jag lĂ€ser. Dessutom skapar jag aldrig nĂ„gon riktig relation till vare sig Nick eller Amy – boken lĂ€gger hela tiden upp hinder för karaktĂ€rssympatin, för spĂ€nningens skull, men den slĂ„r ocksĂ„ tillbaka pĂ„ sig sjĂ€lv eftersom jag fĂ„r svĂ„rt att sympatisera med nĂ„gon av dem.

Dessutom tycker jag faktiskt inte att varken sprĂ„ket eller utformandet av handlingen Ă€r sĂ„ originellt som mĂ„nga sagt – visst Ă€r det roligt att försöka rĂ€kna ut vem som talar sanning, men det Ă€r inte sĂ„ roligt att det gör boken unik. SprĂ„ket i sig Ă€r hyfsat slĂ€tstruket, om Ă€n med ett par formuleringar som jag tycker Ă€r verkligt bra, inklusive en karaktĂ€rsteckning som Ă€r skickligt utförd.

Och Gone Girl Ă€r en spĂ€nnande roman. Den Ă€r lĂ€ttlĂ€st, enkel att ta till sig och har ett tydligt upplĂ€gg som skiljer den frĂ„n mĂ„nga andra böcker i genren. ÄndĂ„ berör den mig mycket sĂ€llan, den Ă€r ungefĂ€r som en film jag kan tĂ€nka mig att se, men som jag inte Ă€r överdrivet engagerad i. Det Ă€r egentligen först framĂ„t slutet nĂ€r upplösningen Ă€r pĂ„ gĂ„ng som jag faktiskt tycker att boken lyfter. Slutet gillar jag riktigt mycket, och det gör att jag Ă€ndĂ„ slĂ„r igen boken med en kĂ€nsla av behĂ„llning. I tematiken kring Ă€ktenskap, kĂ€rlek som flĂ€tas samman med hat och det maktspel som Ă€r en del av de flesta relationer blir Gone Girl mer intressant. Men jag funderar mycket över kvinnobilden i boken, som kastas fram och tillbaka pĂ„ ett sĂ€tt som jag ibland verkligen gillar, och ibland hatar sĂ„ att jag till sist inte vet vad jag ska tycka eller tĂ€nka om den.

Det Ă€r en bra bok, men i mina ögon Ă€r den inte mycket mer. Det Ă€r svĂ„rt att gĂ„ nĂ€rmare in pĂ„ vad med boken som jag ogillar, utan att förstöra lĂ€sningen för andra. Kanske Ă€r det enbart de höga förvĂ€ntningarna jag haft pĂ„ grund av hur bra kritik boken fĂ„tt, eller bara min vanliga aversion mot deckare, men jag tycker att Gone Girl inte Ă€r mycket mer Ă€n just en bra bok. Men det ska bli spĂ€nnande att se hur filmen stĂ„r sig.

“Gone Girl”, 2013