Bokrecension: Recension: Flush av Virginia Woolf

Precis som utlovat kommer hĂ€r nĂ€sta bok i serien av kursromaner med inriktning pĂ„ djur. Den hĂ€r gĂ„ngen ett Ă€nnu större namn Ă€n Paul Auster – ingen mindre Ă€n Virginia Woolf.

Flush Ă€r en hundbiografi, som följer den renrasiga cocker spanieln Flushs liv frĂ„n födsel till död. Som valp blir han skĂ€nkt som en gĂ„va Ă„t den sjukliga poeten Elizabeth Barrett Browning, och med henne lever han ett undanskymt liv i ett bakre rum i London. I parkerna mĂ„ste han vara kedjad och farorna Ă€r mĂ„nga i det viktorianska England. Men senare kommer resorna i Italien, och parallellt med Elizabeth Barrett Brownings liv löper Flushs.

Det Ă€r ingen tillfĂ€llighet att allt jag lĂ€st av Virginia Woolf har blivit lĂ€st till olika kurser. TyvĂ€rr har jag vĂ€ldigt svĂ„rt för Woolf (och svĂ„rt för stream of conciousness-metoden som förknippas sĂ„ starkt med henne) och jag har aldrig stött pĂ„ nĂ„gonting av henne som jag verkligen gillat. FörvĂ€ntningarna pĂ„ Flush var dĂ€rför ganska lĂ„ga.

ÄndĂ„ har jag inte ogillat Flush. Det Ă€r en ganska trevlig bok, som inte skryter med nĂ„gra enorma ambitioner – den leker sig snarare fram och jag fĂ„r intrycket av att författaren haft ganska roligt nĂ€r hon skrev den hĂ€r boken. Den Ă€r ovanlig pĂ„ det sĂ€ttet att det Ă€r en regelrĂ€tt biografi över en verklig hund. Samtidigt blir det förstĂ„s en slags biografi över Elizabeth Barrett Browning ocksĂ„, men en som Ă€r sedd utifrĂ„n, och det Ă€r ett intressant berĂ€ttartekniskt val. Hundperspektivet hanteras bra, Flush blir aldrig mĂ€nskliggjord utan förblir en hund rakt igenom. ÄndĂ„ finns det en mĂ€nsklig respekt för honom i berĂ€ttandet.

Intressant nog gĂ„r Flush ocksĂ„ att lĂ€sa som en allegori över det slags liv som kvinnor tvingades leva i det viktorianska England. Renrasighet förknippas med klass, koppelregler blir sociala piskor, och Flushs frigörelse Ă€r synonym med Elizabeths. Det ger boken en djupare nivĂ„ som jag uppskattar, för den lyckas vara bĂ„de en lĂ€ttsam och lite humoristisk bok om en hunds liv, samtidigt som den genom hundperspektivet lyckas med att vara en social kritik.

ÄndĂ„ kan jag knappast pĂ„stĂ„ att Flush Ă€r en bok som drabbar mig. Den Ă€r vĂ€lskriven, smĂ„trevlig och intressant, men den griper aldrig tag. Jag har lĂ€st den i Oxford World Classics utgĂ„va, som till hĂ€lften bestĂ„r av förord och som Ă€r full av noter bĂ„de av Woolf sjĂ€lv och av utgivaren. Jag mĂ„ste erkĂ€nna att de hundratals asteriskerna och noterna har stört min lĂ€sning rĂ€tt ordentligt, och vissa av dem kĂ€nns rentav överflödiga.