Bokrecension: RECENSION: EN FÖRLORAD VÄRLD AV EVELYN WAUGH

En förlorad värld är berättelsen om Oxfordstudenten Charles Ryders omvälvande mäte med den dekadente Sebastian Flyte och dennes djupt troende familj. När Charles blir inbjuden till lantgodset Brideshead stiger han samtidigt in i en värld där plikt och lust, andlig tro och världslig lycka ständigt hamnar i konflikt med varandra. Till en början bländas han av det förnäma överklasslivet där konst, kultur och extravaganser tillhör vardagen. Men han bli också medveten om de slitningar inom familjen som hotar att förgöra hans vän.

Jag skäms lite över att jag inte har kommit mig för att läsa denna klassiker förrän nu, men av någon outgrundlig anledning har den inte lockat mig. Det är konstigt eftersom jag tycker att Oxford är världens bästa stad och alltid fascinerats av det engelska överklasslivet. När jag fick syn på den svenska nyutgåvan med det otroligt läckra omslaget (målningen föreställer författaren själv) kunde jag dock inte låta bli.

Jag hade lite småsvårt att ta mig igen boken, trots att den fångade mitt intresse redan från första sidan. Det var dock inte själva handlingen som grep tag i mig, snarare Waughs målande miljöbeskrivningar och alla hans konsthistoriska referenser. Själva handlingen fick jag dessvärre aldrig riktigt grepp om. Boken är uppdelad i två delar där den andra delen utspelar sig tio år efter den första, och dessa två delar är så olika att det känns som om jag läser två olika böcker. Det dominerande inslaget i båda delarna är dock konflikten mellan andlig tro och världslig lycka, och alla de känslor som denna konflikt resulterar i. Det finns mycket i Waughs roman som är bra, men dessvärre känns den lite ofärdig. När jag slår igen boken känner jag mig snuvad på konfekten, som om jag förväntat mig något mer. Jag tror dock att en förklaring till detta kan ligga i det faktum att jag inte är religiös och följaktligen har lite svårt att sätta mig in i och förstå de känslor av synd och skam som den världsliga lyckan ger upphov till.

Trots min tveksamhet till handlingen är detta en bok som jag rekommenderar, mycket på grund av det vackra språket, de intensiva miljöbeskrivningarna och ett fascinerande och ingående porträtt av överklasslivet i 1920-talets England.