Bokrecension: Recension “Duktiga flickors revansch”

Ålder (vad jag tycker): FrĂ„n 15 Ă„r
Antal sidor: 222 sidor
ISBN: 9789137146577
Finns hos: Bokus/Adlibris
Goodreads-betyg: 3.41

Första meningen i boken: â€œJag krĂ€ver ingenting, men jag vill ha allt”
BaksidestextJag var en typisk “kuddflicka” som liten. Tyst, timid och tĂ€nkande. Jag var frökens lilla hjĂ€lpreda som sattes mellan de stökigaste pojkarna i klassrummet för att likt en mjuk kudde dĂ€mpa deras brĂ„k. Och jag var vĂ€ldigt duktig. Hela min skoltid och mitt yrkesliv har prĂ€glats av just det ordet.Men samhĂ€llets syn pĂ„ högpresterande kvinnor skevar. Vi kallas för “prestationsprinsessor” – det sĂ€gs att vi mĂ„r dĂ„ligt, Ă€r utbrĂ€nda och undergivna. I sjĂ€lva verket Ă€r vi förebilder. Vi förvĂ€ntar oss meritokrati och jĂ€mstĂ€lldhet, men nĂ€r samhĂ€llet sviker och patriarkatet stĂ„r intakt Ă€r det vĂ„r duktighet som bĂ€r oss genom livet.
Att uppvÀrdera den duktiga flickan Àr en feministisk kÀrnfrÄga. Den duktiga flickan Àr inte ett nytt fenomen, och hon Àr inte en produkt av en feministisk elit. Hon har funnits i alla tider, hon finns i alla kulturer och samhÀllsklasser. Hon vet om att flit och höga förvÀntningar möjliggör klassresor, krossar glastak och fÄr drömmar att slÄ in. Alla borde vara duktiga flickor. Det Àr dags för de duktiga flickornas revansch.
Vad tycker jag?Jag gillar inte alls den hĂ€r boken. Det Ă€r bara upprepningar om att man ska vara duktig flicka och inte bli överkörd. Jag tycker egentligen att boken kunde varit bra, men det Ă€r alla dessa upprepningar och det kĂ€nns som boken aldrig kommer framĂ„t. Jag tycker inte att det Ă€r bra skrivet heller. Det enda jag tycker Ă€r bra med boken Ă€r vad den vill sĂ€ga, att vĂ„ga vara duktig och inte bli överkörd av mĂ€n.Som sagt gillar jag den inte alls och jag blev vĂ€ldigt besviken dĂ„ jag hört sĂ„ mycket bra om denna bok.

InlÀgg senast uppdaterat: 16 februari, 2022