Bokrecension: Recension “Du och jag, Marie Curie”

Antal sidor: 174 sidor
ISBN: 9189680340
Finns hos: –
Goodreads-betyg: 3.39
Recensionsexemplar: Nej!
Första meningen i boken: NÀr Jenny drar av sig matchtröjan fÄr hon syn pÄ sig sjÀlv i spegeln, inte hela, bara överkroppen.

BaksidestextRapport till Marie Curie.Datum: 29 oktober 1986Tid: 23.33Det var lĂ€ngesen jag skrev till dig, MC, men det hĂ€nder massor hela tiden. Jag ska avlĂ€gga rapport nu. (Den hĂ€r boken skulle ju egentligen vara till viktiga saker. NĂ€r jag började skriva till dig tĂ€nkte jag skriva mer om kosmosï»ż och sĂ„nt. Nu verkar allt jag skriver bara handla om mig. Och F.Jo, efter en dramatisk kvĂ€ll med ett trist men Ă€ndĂ„ rĂ€tt kul födelsedagsfirande (ingen tĂ„rta, mycket vin och öl) sĂ„ tror jag att F och jag blev ihop. Det Ă€r tre veckor sen. Jag tror att vi Ă€r ihop nu ocksĂ„, men jag Ă€r faktiskt inte sĂ€ker. Vem ska man frĂ„ga? F?! Efter tre veckor??? Knappast. “Äh, hörru, har vi vart ihop i tre veckor nu? LĂ„ter inte klokt. Och jag kan inte frĂ„ga nĂ„gon annan heller.Det Ă€r bara du som fĂ„r veta allt, MC.Jenny Ă€r femton hösten nĂ€r hon blir tillsammans med Filippa. FörĂ€lskelsen kĂ€nns i hela kroppen och i sin dagbok berĂ€ttar Jenny allt för Marie Curie. NĂ€r hon hinner. För det hĂ€nder mycket det Ă„ret, och nĂ€r sommarlovet börjar har Jenny funnit nya ord och sammanhang att ta med sig in i framtiden.

Vad tycker jag?
Jag tycker boken Àr sÄdÀr. Jag tycker boken gÄr för fort framÄt. Det kÀnns som författaren ville skriva en kort bok men ville fÄ med sÄ mycket. Och sen fÄr jag inte riktigt kontakt med karaktÀrerna. Nej, det hÀr var ingen bok för mig, tyvÀrr. Men jag kan ÀndÄ förstÄ varför den blev nominerad till Augustpriset med tanke pÄ vad den handlar om. Homosexualitet och kÀrlek. Jag tror den var bÀttre nÀr den skrevs eftersom det handlar om 80/90-talet och den skrevs 2003. Jag tror att lÀsarna kunde koppa mer med karaktÀrerna dÄ Àn nu. Jag gillar inte boken men kan tÀnka mig att det var en bra bok nÀr den kom!

InlÀgg senast uppdaterat: 16 februari, 2022