Bokrecension: Recension “Brännmärkt”

BrännmärktFörfattare: Lizette EdfeldtBokförlag: LB FörlagÅlder (vad jag tycker): Från ca 15 årAntal sidor: 435 sidorISBN: 9789177990420Finns hos: Adlibris /BokusGoodreads-betyg: 3.84Recensionsexemplar: Ja! Tack för boken!Första meningen i boken: I dag är dagen.

Baksidestext“I Imperiets namn blir du här märkt. Din rang är den du är och din rang är vad du kommer att förbli.”Efter flera hundra år av översvämningar, orkaner, epidemier och krig tvingas återstoden av mänskligheten att hålla hårt i sina resurser för att inte gå under. Befolkningen är inordnad i ett hierarkiskt system, där bara den som fötts som Alfa kan göra sin röst hörd.En värld, fyra zoner, tio rang. Detta är Imperiet.I rang åtta lever Adeline Theta – en sarkastisk och upprorisk tjej som vägrar att acceptera sitt öde. Runt halsen bär hon det enda hon har kvar efter sin bortgångna mor en amulett i silver. Smycket är hennes mest värdefulla ägodel, men den drar snart in henne i ett livsfarligt dubbelspel. Hon tvingas ta upp kampen mot Imperiet, som visar sig vila på hemligheter mörkare och blodigare än hon någonsin kunnat ana. För att överleva måste hon ge upp det hon håller allra kärast. Kanske till och med sig själv…
Vad tycker jag?Sååååå bra! Jag älskar verkligen den här boken. Den är spännande och har en bra handling. Jag gillar Lizettes sätt att skriva och att mens och hen tas upp. Det är bra eftersom det inte är vanligt i litteratur. Det enda jag har att klaga på är att jag relaterade lite väl mycket till Röd drottning av Victoria Aveyard. I övrigt är brännmärkt en väldigt bra bok med mycket spännande saker. Jag gillar även hur världen är uppbyggd med zonerna och rang.

Inlägg senast uppdaterat: 16 februari, 2022