Bokrecension: Recension “Alma och papegojmysteriet”

Alma och papegojmysterietFörfattare: Kristina Collén
Bokförlag:
Idus FörlagÅlder (vad jag tycker): Från ca 6 årAntal sidor: 88 sidorISBN: 9789175778075Finns hos: Adlibris / BokusGoodreads-betyg: 3.00Första meningen i boken: – Detektiv, säger mormor, medan hennes händer plaskar runt i diskhon.

BaksidestextAlmas två A, A som i autism och A som i ADHD gör Alma speciell. Speciellt bra på vissa saker. Som att lyssna. och på att vara detektiv.Alma är också djurens väktare som mormor säger och när den operasjungande papegojan Jack försvinner är det bra att Alma finns där.Under jakten på papegojan håller det dock på att gå riktigt illa. Kanske kan Alma nu få användning för den magiska kraft hon just upptäckt att hon har ärvt från sin gammelmorfar Ansgar?
Vad tycker jag?Jag tycker boken är okej. Den har en bra handling med papegojan och den är spännande. Men jag tycker att det är för lite om Almas två A. Autism och ADHD pratas det inte alls mycket om. Det kändes som det bara skulle vara med. Jag hade tyckt mer om boken om det hade handlat mer om Autism och ADHD. Det är inget som stör jättemycket men eftersom det står tydligt på baksidan hade jag förväntat mig mer. Jag tycker boken är spännande och bra i övrigt. Jag gillar att hon får en detektivbyrå i en fiskebod. Om jag hade läst denna när jag var runt sju år hade jag definitivt startat en detektivbyrå efter att jag läst denna bok! Den är inspirerande och spännande. Jag tycker boken är bra men betyget dras ner pga av att baksidestexten är lite missvisande.

kl. 06:00Skicka med e-postBlogThis!Dela på TwitterDela på FacebookDela på PinterestEtiketter: 3.5/56+EmmaIdus förlagKristina CollénRecensioner